Volledig scherm
De Neude en de Domtoren in Utrecht. © anp

'Tourstart 2015 levert Utrecht geld op'

UtrechtDe 5 miljoen euro belastinggeld die de Utrechtse Tourstart kost - naast 5 miljoen van sponsors - komt dubbel en dwars terug in de Utrechtse economie. Dat verwachten onderzoekers. Maar 'het blijft nattevingerwerk.'

Volledig scherm
© afp
Volledig scherm
© EPA
Volledig scherm
© EPA

Met 198 topwielrenners, 2000 journalisten en 865.000 toeschouwers was de Tourstart in Rotterdam in 2010 een lucratief evenement voor de stad. Er was veel media-aandacht en hogere omzet voor bedrijven.

Volgens een evaluatie van de gemeente Rotterdam gaven de 865.000 bezoekers zo'n 18 miljoen euro uit. Vooral tijdens de proloog en de start van de eerste etappe gebeurde dat. Ook de journalisten, wielerploegen en de Tourorganisatie gaven miljoenen uit.

Rotterdam trok 15 miljoen euro uit voor het tweedaagse evenement. Utrecht denkt het met 10 miljoen te kunnen, waarvan de helft van sponsoren moet komen.

Proloog
In de kostenberekening is Utrecht ervan uitgegaan dat de Tour twee dagen in de Domstad aanwezig is, dus inclusief de proloog. Die ontbrak dit jaar (Corsica) en wordt ook in 2014 (Leeds) niet verreden.

De begrote 10 miljoen valt zeker terug te verdienen, zegt Daan Vogelaar, de onderzoeker die de Rotterdamse evaluatie deed. 'Als je puur kijkt naar wat er extra wordt besteed tijdens zo'n start, is het zeker haalbaar om break-even te spelen.' Waarschijnlijker is het zelfs dat je als stad winst maakt, denkt hij.

'Daarbij komt nog de exposure voor de stad in de media. De waarde daarvan is amper te berekenen', zegt Vogelaar. 'Je kunt er jarenlang profijt van hebben, maar hoeveel toeristen er nou extra op je stad afkomen, dat blijft nattevingerwerk.'

Dat geldt voor alle cijfers. Zo rekende Utrecht in een onderzoek uit 2007 op 1 tot 1,2 miljoen bezoekers. Dat werd later bijgesteld naar 750.000. Vogelaar: 'Dat lijkt me een stuk realistischer.'

1,5 miljoen
Ook Rotterdam rekende zich rijk en verkocht de grand départ aan de stad met het idee dat er 'minstens' 1,5 miljoen bezoekers zouden komen, die 40 miljoen in het laatje zouden brengen. Ook na het evenement was er twijfel over de opbrengsten. De ondernemersfederatie stelde dat de winkels leeg bleven, de horecaopbrengsten tegenvielen en dat de gemeente geen eerlijk beeld gaf.

En juist van ondernemers moet in Utrecht 5 miljoen euro sponsorgeld komen. Vogelaar denkt dat dat lastig is, omdat alleen de officiële sponsors zichtbaar zijn langs het traject.