Volledig scherm
Jeroen Blijlevens bij de Bankgiroloterijploeg in 2003. © anp

Van Batavus tot Giant-Alpecin

Met Alpecin als nieuwe (mede-)naamgever komt er weer een vervolg aan een vanuit het oosten van Nederland geleide wielerploeg die in 1999 als Batavus-BankGiroLoterij-BigStar van start ging. Arend Scheppink was de geestelijk vader van het team dat met tien beroepsrenners zijn intrede in het profpeloton deed. Batavus was op dat moment na Rabobank en TVM de derde ploeg van Nederland.

John Talen was een van de kopmannen van het team dat ook een amateurtak kende met onder anderen de jonge Laurens ten Dam in de gelederen. Het jaar erop al manifesteerde Bankgiroloterij zich als hoofdsponsor van een ploeg met een budget van zo'n miljoen euro. Scheppink breidde het team langzaam uit met renners als Bart Voskamp, Gerben Löwik en Jeroen Blijlevens en kon dankzij wildcards steeds vaker in grote eendaagse koersen starten. In 2004 werd de ploeg door de internationale wielrenuni UCI opgenomen in de categorie tradeteams 1, de hoogste klasse, al betekende dat toen nog niet automatisch deelname aan de grote rondes.

Volledig scherm
Skil Shimano in 2011. © ANP
Volledig scherm
Marcel Kittel in het tricot van Argos Shimano. © EPA


Shimano
Bankgiroloterij werd in 2005 opgevolgd door Shimano als hoofdsponsor, het jaar erop al heette het team Skil-Shimano met de Duitsers Stefan Schumacher en Paul Martens en routinier Maarten den Bakker als grote namen. Eind 2007 deed Scheppink het management over aan Iwan Spekenbrink die met zijn marketingbedrijf al bij de ploeg betrokken was. Skil bleef 6 jaar hoofdsponsor en debuteerde in 2009 in de Ronde van Frankrijk.

Argos
In 2012 werd oliebedrijf Argos de hoofdsponsor en mocht de ploeg voor de tweede keer aan de Tour deelnemen. Vooral in de Ronde van Spanje van dat jaar maakte Argos indruk met vijf ritzeges van de Duitser John Degenkolb.

In 2013 was een andere Duitser, Marcel Kittel, de grote man voor Argos in de Tour met vier ritzeges. Argos wilde na 2 jaar niet verder waarna Spekenbrink, enigszins uit nood geboren, dit voorjaar Giant als hoofdsponsor presenteerde. Met het contract voor één jaar redde de manager de ploeg die een potentiële geldschieter op het laatste moment had zien afhaken.

Met de komst van de shampoofabrikant Alpecin kan Spekenbrink jaren vooruit. De Duitsers hebben zich voor 4 jaar aan het team verbonden; voor volgend jaar heet de ploeg Giant-Alpecin, het budget ligt iets boven de 10 miljoen euro.

Volledig scherm
© anp
Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement