Volledig scherm
Een intercity van de NS. © ANP

Aanpak spoorbaan rond Bodegraven alleen als rijk met geld over de brug komt

Vier intercity’s per uur tussen Utrecht/Woerden en Alphen/Leiden is alleen mogelijk als de spoorbaan voor veel geld wordt opgeknapt. Prorail is niet van plan te investeren. Als de baan, of eigenlijk de drassige veenbodem toch moet worden aangepakt, moet er (veel) geld komen van het Rijk.

Prorail en de Nederlandse Spoorwegen hebben het project opgenomen in de wensenlijst voor het Nederlandse spoor voor de komende 20 jaar, die recent aan het kabinet is aangeboden. De spoorprojecten vergen een totale investering van ruim 20 miljard euro.

Quote

Wij hebben voor het gehele spoor in het land andere prioritei­ten

Coen van Kranenburg

Prorail voegt er onmiddellijk aan toe dat niet investeren niet betekent dat de spoorbaan tussen Woerden en Alphen onveilig is. Met de huidige twee intercity’s per uur in elke richting en de langzamer rijdende sprinters die in 2021 in de spits gaan rijden is er niets aan de hand. Er wordt gesproken over een ‘versnelde intercity’. Die stopt niet overal meer tussen Leiden en Utrecht (wat de totale reistijd verkort), de sprinters wel.

In een rapport van ingenieursbureau Arcadis uit 2018 en een recent onderzoek door adviesbureau APPM komt aan het licht dat de baan grondig worden aangepakt om aan alle eisen te voldoen.

Prorail deelt de conclusie dat de baan verbetering behoeft, maar zegt dat er nu geen gevaar is voor de veiligheid. Daar waar Arcadis/APPM de baan van ‘slechte constructieve aard’ noemen, spreekt Prorail van ‘sub-optimaal’. ,,Maar dus wel veilig’’, zegt Coen van Kranenburg, woordvoerder van Prorail.

Effect

Quote

Een van de mogelijkhe­den is het slaan van damwanden langs de baan. Maar dat is schrikba­rend duur

Coen van Kranenburg

Echt meten om te weten wat het effect is op het spoor en de bodem als er meer treinen gaan rijden over dit spoortraject is moeilijk. Er is, zegt Prorail, nog geen bewezen methode voor. Die moet eerst worden ontwikkeld. Daar is al een begin mee gemaakt, maar tot nu toe niet succesvol.

Het verzakkingsprobleem doet zich vooral voor bij Bodegraven is jaren geleden al geconcludeerd. Daar bestaat de bodem uit veertig procent water. Eigenlijk kan je beter van een moeras spreken waar de zware dubbeldekkers het spoor in wegduwen. Vanwege de veiligheid heeft de NS de maximumsnelheid van de dubbeldekkers op dit traject jaren geleden al moeten terugbrengen van 140 naar 100 kilometer per uur.

Het achterwege blijven van verbetering van de spoorbaan is geen kwestie van niet willen, maar van geld, zegt Van Kranenburg. ,,Een van de mogelijkheden is het slaan van damwanden langs de baan. Maar dat is schrikbarend duur.’’ Andere methoden zijn goedkoper, maar er is nog altijd veel geld mee gemoeid. ,,Je kunt elke euro maar één keer uitgeven. En wij hebben voor het gehele spoor in het land andere prioriteiten. De veiligheid is immers niet in het geding.’’

En dus is de hoop gevestigd op het rijk. Of en welk deel van de wensenlijst die Prorail en de NS hebben ingediend wordt gehonoreerd moet later blijken. Het investeringsfonds is nog maar een paar weken geleden (Prinsjesdag) aangekondigd door het kabinet.

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Alphen en omstreken?
Schrijf je hier in!

Whatsapp WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470195

In samenwerking met indebuurt Woerden