Michael Stallvord en Nicola Lens in het hart van hun wijk.
Volledig scherm
Michael Stallvord en Nicola Lens in het hart van hun wijk. © Rianne den Balvert

'Het is tijd dat we ons weer laten gelden in Molenvliet'

Na vijf jaar afwezigheid heeft Molenvliet weer een wijkplatform. 

Gebrek aan animo voor een plek in het bestuur en gebrek aan onderwerpen leidden in 2013 tot het verdwijnen van het wijkplatform. ,,Terwijl er toch genoeg te doen is in de wijk. Denk aan onveilige fietspaden, maar ook de verbondenheid van mensen in de wijk'', zegt Nicola Lens van Rijn, de voorzitter van het nieuwe wijkplatform.

Er gebeurt genoeg, zegt Lens. ,,Wist je dat we in Molenvliet drie kaartclubs hebben? Die bestaan los van elkaar. Wellicht kunnen we ze bij elkaar brengen voor een onderlinge wedstrijd.''

Het heeft secretaris Michael Stallvord verbaasd dat er geen wijkplatform meer was. ,,Wij zijn de grootste wijk van Woerden. Met 10.000 bewoners zijn we net zo groot als heel Oudewater met al zijn kernen. Het is tijd dat we ons weer laten gelden.''

Proef

Hij en ook Lens werden door de gemeente benaderd. ,,We waren al wat actief in de wijk. De gemeente wilde graag weer een wijkplatform. Samen met Harmelen is Molenvliet een proef voor het gebiedsgericht werken. Dan heb je wel een orgaan nodig dat vanuit de bewoners kan overleggen.''

Concrete onderwerpen om op te pakken zijn er nog niet, zegt Lens. ,,We moeten ons zelf eerst goed organiseren en ons bekend maken in de wijk. We hebben vijf werkgroepen geformeerd: verkeer en veiligheid, communicatie, duurzaamheid en gezondheid, activiteiten en recreatie en als laatste sociaal domein. Met elkaar hebben we al een club van twintig mensen. Dat mogen er best meer worden."

Morgen als het winkelcentrum zijn 35-jarig bestaan viert, is het platform vanaf 11.00 uur met een kraam. Lens: ,,Daar willen we ons voorstellen aan de wijk en we hopen van de bewoners input te krijgen over onderwerpen waar we straks aandacht aan moeten besteden.''

Speeltuintje

Voorbeelden zijn er al. ,,Er is in de wijk een speeltuintje dat door de buurt zelf is opgeknapt. Dat is goed geslaagd. Andere buurten kunnen enthousiast worden van het verhaal van hoe men het daar voor elkaar heeft gekregen.'' En gebeurt het niet via zo'n direct contact, dan wel via sociale media. ,,We hebben een Facebookpagina. Als we daar de fancy fair van de school op zetten, heb je gelijk een groot bereik in de wijk.''

Up-to-date blijven van het laatste nieuws uit Woerden en omgeving? Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief.

In samenwerking met indebuurt Woerden