Volledig scherm
Drukte op de A12. © ANP

Ondernemers blij met extra rijstroken A12, omwonenden niet

Met een extra rijstrook op de A12 tussen Gouda en Utrecht in beide richtingen kan er straks eindelijk weer worden doorgereden. Ondernemers zien de optie van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) helemaal zitten.

,,Mooi, en het liefst samen met de Bodegravenboog’’, zegt Nico Voogt, voorzitter van Gouda Onderneemt. ,,Een betere doorstroming van het verkeer is nodig.’’ Hij wijst op het plan dat al in een verder stadium is: de extra rijstrook op de A20 tussen Nieuwerkerk en het Gouwe-aquaduct bij de aansluiting met de A12 uit Den Haag. ,,Daar moet geen nieuwe flessenhals ontstaan.’’

De extra rijstroken in de middenberm van de A12 zijn nog ver weg. De minister schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat in een onderzoek de uitbreiding van vier naar vijf rijstroken moet worden afgezet tegen alternatieven. Ze noemt een parallelstructuur, zoals die al grotendeels bestaat tussen Harmelen en Driebruggen. Als het aan Voogt ligt hoeft het geen of of te zijn. ,,Het is allebei nodig voor een goede doorstroming. Het is onzin dat verkeer dat naar Reeuwijk wil bij Gouda de A12 op rijdt om er bij de volgende afslag weer af te gaan.’’

En ook de Bodegravenboog is voor hem onlosmakelijk verbonden aan het verbeteren van de doorstroming van het verkeer in het Groene Hart. ,,Die aansluiting heet wel Bodegravenboog, maar is niet voor Bodegraven, maar voor de gehele regio.’’

Sceptisch 

Daar waar ondernemers de vlag hijsen voor het plan voor de verbreding van de A12, zijn bewoners langs de snelweg sceptischer. ,,Het is een illusie te denken dat die extra rijstrook de problemen oplost. Een rijstrook erbij betekent alleen een bredere file’’, sombert Paul Kwakkenbos uit Harmelen. ,,Het wordt drukker en dat betekent voor wie in de buurt van de snelweg woont nog meer herrie, meer fijnstof, meer CO2-uitstoot.’’ Hij wijst op plannen voor de Utrechtse regio die de komende jaren fors moet groeien. Duizenden woningen erbij. ,,De driehoek A2 – A12 raakt verstopt. Een extra rijstrook helpt niet.’’ Volgens hem moet veel meer worden ingezet op beter openbaar vervoer, zodat het voor de automobilist aantrekkelijker wordt de bus of de trein te pakken in plaats van elke dag aan te sluiten in de file.

Quote

Het wordt drukker en dat betekent voor wie in de buurt van de snelweg woont nog meer herrie, meer fijnstof, meer CO2-uit­stoot

Paul Kwakkenbos

Uit de brief met bijlage die de minister onlangs naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, wordt duidelijk dat de extra rijstrook niet zaligmakend is. De verbreding kan een waterbedeffect hebben, waarschuwt ze. Daarbij wordt gewezen op de aansluiting op de Ring Utrecht (tussen Maarssen en Nieuwegein) en in het westen op de A12 en de A20 voorbij het Gouwe-aquaduct.

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit het Groene Hart?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470195

In samenwerking met indebuurt Woerden