Volledig scherm
Gerrit de Koning klust aan de oude Opel Kapitän in z’n werkplaats. © Rianne den Balvert

Ook hoogste baas Opel kent Gerrit

Woerdenaar Gerrit de Koning houdt het voor gezien in Opelgarage Van Vliet. Na vijftig jaar gaat de 65-jarige monteur met pensioen en niet met tegenzin, zegt hij zelf lachend.

,,Nu heb ik tijd om mijn oldtimers op te knappen'', zegt De Koning. In een oude werkplaats klust hij aan een Opel Kapitän uit 1953. Hij verwacht dat die over een jaar of twee klaar is. De Koning was bij Autocentrum Van Vliet al dé specialist op het gebied van oldtimers.

Dat wist ook de allerhoogste baas van het Opelconcern in Duitsland, Karl-Thomas Neumann. Hij kwam in contact met het Woerdense garagebedrijf en kocht de volledig door De Koning gerestaureerde Opel Diplomat A V8 Coupé. ,,Het was meteen de laatste oldtimer die Van Vliet heeft verkocht. Het was een gigantisch mooie klus en een prachtige achtcilinder wagen. Hij rijdt er nog steeds in en daar wordt hij regelmatig mee op de foto gezet.''

Groentje

Quote

Om een Tesla te repareren, moet je elektronicus zijn

Gerrit de Koning

Toen De Koning begon, op 31 juli 1967, stonden er nog geen bruggen in de werkplaats. ,,Wij lagen op een plank met wieltjes onder een auto te werken'', zegt de Woerdenaar die vijftig jaar geleden geen zin had om zijn vader op te volgen op de boerderij. In plaats daarvan ging hij naar de Ambachtsschool in Woerden om het diploma 'machine bankwerken' te halen. Immers, het vak autotechniek werd toen nog niet gegeven. Als groentje mocht hij in het autobedrijf van Aas en Daan van Vliet (opa en oom van de huidige directeur Arjan van Vliet) auto's poetsen en koffie halen voor de oudere monteurs. 's Avonds ging hij naar de Ambachtsschool.

Modern

De Koning heeft de introductie van moderne elektronische technieken in een auto nog lange tijd kunnen bijhouden. Maar op een bepaald moment moest hij toch afhaken. ,,Om een Tesla te repareren, moet je elektronicus zijn. Hele mooie techniek maar een vak apart'', zegt de zojuist gepensioneerde Opelman, die dagelijks nog een zelf opgeknapte Opel Rekord uit 1985 rijdt.

In samenwerking met indebuurt Woerden