Volledig scherm
Archiefbeeld © Ronde Venen Belang

Provincie Utrecht kiest niet voor verbreding drukke N201

De N201 tussen Amstelhoek en Vreeland wordt, als het aan Gedeputeerde Staten van Utrecht ligt, niet verbreed. Ook de maximumsnelheid blijft 80 kilometer per uur. 

GS stellen voor om alleen een paar knelpunten op deze drukke provinciale weg aan te pakken: de S-bocht bij Mijdrecht (Hofland) en de aansluiting op de A2. De S-bocht gaat eruit en de aansluiting op de A2 wordt verbeterd, aldus het voorstel van GS. Hoe deze aanpassingen, die 225 miljoen gaan kosten, eruit komen te zien, wordt dit jaar verder uitgewerkt.

De gemeente De Ronde Venen is blij met het besluit, maar wil dat ook een oplossing moet komen voor een paar andere belangrijke knelpunten, laat woordvoerder Robbert Wortel in een reactie weten. Een ervan is het verkeer bij Vinkeveen. Een grote wens van de gemeente is om het autoverkeer hier een tunnel in te laten rijden. 

De Ronde Venen ziet eveneens in de plannen te weinig de wens van de bewoners terug voor beter openbaar vervoer. Derde kanttekening, aldus Wortel: ,,We willen ook dat er beter wordt gekeken naar de verkeersstromen op de kruisingen met de N212 en de opritten naar de A2.’’

N201 is al jaren een knelpunt. Dagelijks staan er lange files. Om deze drukke weg aan te pakken, waren er vier voorkeursvarianten in beeld: met of zonder verbreding tot 2 x 2 rijstroken en wel of geen verhoging van de maximumsnelheid tot 100 kilometer. 

Quote

Door gerichte maatrege­len kunnen de beperkte negatieve aspecten van de voorkeurs­va­ri­ant positieve effecten worden

Provincie

Daarnaast is ook een variant onderzocht waarbij de maximumsnelheid verlaagd werd tot 60 kilometer per uur met een wegafsluiting bij het aquaduct Amstelhoek en een afsluiting tussen de N523 en Kortenhoef.

Voor elk van de opties is een kostenplaatje gemaakt. Per variant heeft de provincie de effecten op verkeer, geluid, luchtkwaliteit, natuur en landschappelijke inpassing bekeken. Geen van de varianten had alleen positieve effecten, oordelen GS. 

,,Door gerichte maatregelen kunnen echter de beperkte negatieve aspecten van de voorkeursvariant positieve effecten worden, te weten geen verbreding, geen aanpassing maximumsnelheid, aanpak knelpunten. Dat is bij de andere drie varianten niet mogelijk’’, aldus de provincie.

Drukste provinciale weg

De provinciale weg N201 loopt door de provincies Noord-Holland en Utrecht. De hele weg is ruim 56 kilometer lang en loopt tussen Zandvoort en Hilversum. Het Utrechtse gedeelte van deze weg is 16,3 kilometer lang en loopt vanaf het aquaduct bij Amstelhoek tot net voorbij Vreeland. In Utrecht en in Noord-Holland behoort de N201 tot de drukst bereden provinciale wegen, onder andere omdat deze weg een verbinding vormt tussen de A4, Schiphol, A2 en A27.

De Commissie Mobiliteit, Economie en Europa van de provincie bespreekt het voorstel van GS op 28 januari. Daarna behandelen Provinciale Staten het in hun vergadering van 18 februari 2019.

Up-to-date blijven van het laatste nieuws uit Woerden en omgeving? Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief. 

In samenwerking met indebuurt Woerden