Volledig scherm
Ter illustratie © anp

Provincies Utrecht en Zuid-Holland gaan toenemende verkeersdrukte te lijf

Met in konvooi rijdende vrachtauto’s en slimmere verkeerslichten en met aanpassingen aan wegen en rotondes gaan de provincies Zuid-Holland en Utrecht de toenemende verkeersdrukte op hun wegen te lijf.

Het lijkt erop alsof er niets gedaan wordt om vlotter van A naar B te komen. Maar schijn bedriegt, zegt woordvoerster Marlies Verhoef van de provincie Utrecht. ,,Wij zien zeker niet lijdzaam toe. Overmatige vertraging is niet goed voor de bereikbaarheid, maar ook niet voor de veiligheid en leefbaarheid’’, zegt ze. ,,Vaak betreft het op- en afritten, waar een kruising of rotonde direct erna voor problemen zorgt. Door deze aan te pakken, kan het probleem verholpen of verlicht worden.’’

Vrachtverkeer weren op provinciale wegen tijdens de spits om ‘lucht’ te geven aan personenauto’s is niet aan de orde. Verhoef: ,,We werken wel samen met vrachtvervoerders, bijvoorbeeld rond de N201 (De Ronde Venen, red.) om de doorstroming te verbeteren. Zij rijden met een kastje waardoor verkeerslichten hen detecteren. Dit bespaart brandstof, maar ook veel wachttijd voor anderen.’’

Alternatief vrachtverkeer

Wat ook helpt, zegt Marcel van den Eng van de provincie Zuid-Holland, is het bieden van een alternatief voor vracht over de weg: ,,Het stimuleren van vervoer over water.’’ Zo houdt het containervervoer tussen Alphen en de Rotterdamse haven dagelijks tientallen containers van de N11 en de N207. ,,Slimme verkeerslichten (iVRI’s) en connected transport - vrachtwagens die in konvooi rijden - kunnen eveneens bijdragen aan het beter benutten van de wegen. Pas daarna komt de aanleg van meer wegen in het vizier, zegt Van den Eng.

Overal op provinciale wegen de snelheid verlagen om deze wegen minder interessant te maken als alternatief voor een file op de snelweg, is voor de provincie Utrecht geen optie. Volgens woordvoerster Marlies Verhoef valt het eigenlijk wel mee met sluipverkeer. ,,Je kunt je voorstellen dat een provinciale weg nog niet eens één rijbaan van een rijksweg aan kan qua capaciteit. De reistijd is dus zelden aantrekkelijker via de provinciale weg.’’

Wat wel een bijdrage kan leveren, is gedragsverandering, zegt Marlies Verhoef. Niet standaard de auto pakken. ,,De helft van de autoritten is kort en kan potentieel met de fiets worden gedaan.’’

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit het Groene Hart?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470195

In samenwerking met indebuurt Woerden