Smalle Wilhelmina van Pruisenbrug in Hekendorp krijgt tijdelijk brugwachter
De smalle fiets- en voetgangersbrug Wilhelmina van Pruisen bij Hekendorp krijgt over een maand tijdelijk een brugwachter.
Ruud F. Witte
Recent technisch onderzoek heeft uitgewezen dat het einde van de levensduur van de brug over de Hollandse IJssel naderbij komt. De houten constructie is weliswaar nog veilig volgens de gemeente, maar vertoont ernstige slijtage. En het zelfbedieningsmechanisme (de brug komt omlaag als een fietser of voetganger een knop indrukt) voldoet niet meer aan de huidige wet- en regelgeving. Het zelfbedieningsmechanisme is gebaseerd op een sensorensysteem en dat vertoont mankementen.
Gelet op de nog beperkte levensduur van de brug, vindt wethouder Walther Kok een dure reparatie geen optie. Maar hij wil ook voorkomen dat er ongelukken gebeuren. ,,Daarom is het noodzakelijk dat we een brugwachter inschakelen. Op die manier vergroten we de veiligheid van iedereen die over de brug gaat en de boten die passeren. Tegelijkertijd laten we onderzoeken of we de gehele brug al voor het vaarseizoen 2019 kunnen vervangen.’’
School
De brugwachter gaat een aantal uren per dag aan de slag. En dat zeven dagen per week. De exacte tijden stelt de gemeente nog vast. Dat doet zij na overleg met een aantal bewoners en vertegenwoordigers van organisaties en instellingen uit Hekendorp en Haastrecht. Onder andere basisschool Goejanverwelle en de kerken aan beide kanten van de Hollandse IJssel. Momenteel laat de gemeente aanpassingen aan het bedieningsmechanisme uitvoeren, zodat de brugwachter vermoedelijk rond half juni met zijn werkzaamheden kan beginnen.
Op die manier vergroten we de veiligheid van iedereen die over de brug gaat en de boten die passeren.
Wethouder Walther Kok
De houten beweegbare brug in Hekendorp dateert van 1992. Het later toegevoegde zelfbedieningssysteem maakte het voor fietsers en wandelaars eenvoudiger om hun weg te vervolgen. Even op de knop druk en de twee openstaande brugdelen zakken naar beneden. In de zomermaanden staan de twee brugdelen standaard open. Dan krijgen pleziervaartuigen en de (geringe) beroepsvaart voorrang.
Behalve door recreanten wordt de brug ook veel gebruikt door schooljeugd, kerkgangers, reizigers met het openbaar vervoer (naar de bushalte op de N228).