Volledig scherm
Een ambulancewagen in de gemeente De Ronde Venen. © Marlies Wessels

Verlagen maximumsnelheid is een ramp voor ambulances

Het verlagen van de maximum snelheid op snelwegen is een ramp voor ambulances. Immers, een ziekenauto mag maar 40 km per uur harder dan de toegestane snelheid, dus geen 170 km per uur voor een spoedrit maar 140. Ambulancediensten vrezen voor slachtoffers.

Ambulancechauffeur Thierry Bakker heeft de nadelen van de maximum snelheid binnen zijn dienst aanhangig gemaakt. Hij rekent het voor: Als je elke rit twee of drie minuten tijd inlevert op een wagenpark van 60 ambulances, dan kost dat op jaarbasis erg veel tijd en capaciteit. Dan zijn er extra wagens nodig, moeten de regio’s van de ambulancediensten wellicht kleiner en heb je meer personeel nodig. ,,En waar halen wij die nieuwe mensen dan weer vandaan?’’, vraagt Bakker zich af.

En, zo vervolgt hij, wie gaat het de familieleden van een patiënt in nood vertellen dat zij wel harder kunnen rijden, máár niet mogen? ,,Dat zijn wij. Ik vind het vervelend dat het probleem bij ons komt te liggen. Nog afgezien van het feit dat wij altijd zo snel mogelijk bij de patiënt willen zijn.’’ De chauffeur pleit voor een publiekscampagne waarin duidelijk wordt dat die snelheidsbeperking ook voor ‘ambu’s’ geldt.

Spoedritten

De ambulancebranche heeft zich die regel, niet meer dan 40 km/u harder rijden dan toegestaan, zelf opgelegd. Dat moet je ook echt niet doen, zegt Bakker die al jarenlang op de weg zit. Dat is gevaarlijk. Die beperking gaat volgens de Brabander twee kanten op: de spoedritten naar ongelukken kunnen langer duren maar ook het vervoer van het slachtoffer naar een traumacentrum. ,,Iemand die bloed verliest, wil je snel in het ziekenhuis hebben. En voor gepland vervoer geldt het hetzelfde. Een neurologische patiënt bijvoorbeeld moet snel vervoerd kunnen worden. Snelheid is  van levensbelang.’’ 

Norm

Het zal moeten blijken of chauffeurs er veel last van krijgen, zegt Johan van Rhijn beleidsmedewerker van de Regionale Ambulancedienst Hollands Midden. Van Rhijn wil eerst bekijken wat de beperking in snelheid betekent voor de aanrijtijden. De norm is een kwartier. In stedelijk gebied zal die norm, verwacht hij, niet in gevaar komen. Voor de buitengebieden mogelijk wel, zegt hij. 

,,Er zal niet over de consequenties van verlaging van de maximum snelheid zijn nagedacht’’, zegt raadslid Reem Bakker van Fractie Bakker die er in de gemeenteraad aandacht voor vraagt. ,,Hierdoor komen ook de aanrijtijden in sommige delen van onze regio in gevaar. De norm is namelijk 15 minuten. Soms is het secondenwerk.’’ Hij wil van het college weten wat de effecten voor Woerden zijn.  

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Woerden en omstreken?
Schrijf je hier in!

Whatsapp WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470195

In samenwerking met indebuurt Woerden