Volledig scherm
Westelijke randweg Woerden © Hans van Kralingen

Westelijke randweg geeft 'lucht' aan Woerden

De Westelijke randweg geeft 'lucht' aan het verkeer in Woerden. Niet alleen voor verkeer van en naar Woerden-West en Zegveld.

Woerden-West, het Schilderskwartier en Zegveld worden door de nieuwe weg beter bereikbaar vanuit de richting Gouda. Dankzij de nieuwe route wordt de verkeersdruk van en naar de huidige op- en afrit van de A12 minder. En dat is in het voordeel van de rest van de Woerdense automobilisten die van en naar de snelweg willen.

Dat concludeert onderzoeksbureau Ecorys dat in opdracht van de gemeenteraad heeft bekeken of de Westelijke randweg er moet komen en zo ja welke variant dan het beste is. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen waren de kosten van de aanleg al bekendgemaakt: afhankelijk van de gekozen variant 10 tot 35 miljoen euro.

Verschuiving

Ecorys zegt dat de Westelijke randweg niet tot minder verkeer leidt, maar wel tot een verschuiving van de verkeersstromen en daarmee tot overlast (geluid, uitstoot fijnstof en dergelijke). De nieuwe randweg zorgt ervoor dat binnen de bebouwde komen van Woerden sprake is van minder verkeer en dus minder emissies. Ook verbetert de veiligheid. Buiten de bebouwde kom is sprake van een verkeerstoename. Tegenover de betere bereikbaarheid, staat daar juist een afname van de leefbaarheid. Daarnaast gaan het landschap en de open ruimte erop achteruit.

Quote

Het rapport staat bol van de aannames, zonder dat die onderbouwd worden

Johan Smith

Onvoldragen, is samenvattend de conclusie van Johan Smith van de actiegroep tegen de randweg, geenrandweg.nl. ,,Wij hebben veel vragen, waarvoor we de antwoorden nog niet zien. Het rapport staat bol van de aannames, zonder dat die onderbouwd worden. Er wordt becijferd dat de onderhoudskosten over een periode van 100 jaar 1,8 procent van de aanleg bedragen. Zo lust ik er nog wel een: bij 200 jaar is de situatie nog gunstiger en bij 400 jaar nog veel meer. Er is geen rekening gehouden met de komst van elektrische auto's en semi-automatische voertuigen. Die zijn er nu nog nauwelijks, maar over 100 jaar wel. Als je dan toch met aannames werkt.''

En bij de aanlegkosten is, zegt Smith, vergeten dat Woerden het geld moet lenen. ,,En met 3 procent rente lopen de kosten behoorlijk op.''

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Woerden en omgeving? Schrijf je hier in voor de dagelijkse nieuwsbrief.

In samenwerking met indebuurt Woerden