Volledig scherm
© Ricardo Smit

Zeven weken afsluitingen voor een vernieuwde Reinaldaweg

Even doorbijten. Zeven weken afsluitingen, maar daarna is de M.A. Reinaldaweg tussen de A12 en Montfoort als nieuw. Extra rotonde, bredere fietspaden en... de 'Linie van Linschoten'.

Dat laatste is een extraatje, maar geeft wel aan dat de provincie Utrecht bij de forse opknapbeurt van de N204 niet louter rekening houdt met het autoverkeer tussen de A12, Montfoort en verder. "Natuurlijk is dat het belangrijkste, maar we denken ook aan het recreatieve gebruik van het gebied'', zegt Chris de Jong, projectleider van de provincie voor de grootschalige aanpak van de weg die zaterdag is begonnen.

Quote

We doen meer dan het fietspad verbreden

Chris de Jong

"Het gebruik van wegen is in de loop der jaren veranderd. Je ziet het al bij Linschoten. Langs de weg bij Linschoten was al een plek waar je min of meer je auto kon parkeren. Nu maken we er een echte TOP van, een Toeristisch Overstap Punt. Mensen parkeren er straks hun auto, pakken de fiets van de drager en gaan de omgeving verkennen.''

Terwijl hij het vertelt, rijdt Berry Heerschop van aannemer KWS het terrein op waar de TOP-parkeerplaats komt. "Kijk'', wijst De Jong, "daar in de hoek komt een informatiebord voor de bezoekers, zodat ze weten waar ze heen kunnen.''

En daar blijft het niet bij, zeggen de twee in koor. Ze wijzen even verderop, in de richting van Montfoort, op het fietspad dat onder handen wordt genomen. "We doen meer dan het fietspad verbreden.'' Hieronder, wijst De Jong aan, ligt de Linie van Linschoten, onderdeel van de Oude Hollandse Waterlinie. "Dat zie je niet, maar als je op Google kijkt wél. We plaatsen een maquette en een informatiebord. Op het fietspad zelf komt de tekst Linie van Linschoten te staan.''

Rotonde

Genoeg geschiedenisles. De Jong en Heerschop rijden verslaggever en fotograaf richting Woerden over de tot eind augustus afgesloten weg. Daar bij de Ambachtsherenbrug over de Korte Linschoten is het sinds de vroege uurtjes van zaterdag een drukte van belang. Een freesmachine schraapt er minutieus flink wat centimeters asfalt af. En even eerder bij de Van der Valk Boumanstraat wordt al driftig gewerkt aan de rotonde die hier komt.

"We werken in shifts,'' zegt Herschop. "De eerste ploeg werkt van 05.00 tot 14.00 uur en de tweede van 14.00 tot 23.00 uur, zes dagen per week. Dat is nodig. Er moet veel werk worden gedaan. Zo kunnen we doorwerken.''

Quote

We verwachten geen vertraging, maar je weet nooit wat je tegenkomt in de grond aan onbekende kabels en leidingen

Chris de Jong

Alles moet, zegt hij, af voor eind augustus. De Jong legt uit: "Dit is ook een zeer drukke fietsroute voor scholieren. Het is nu vakantie. Als ze weer naar school gaan in Woerden, hebben ze een breder fietspad om elkaar te passeren.'' En, voegt De Jong eraan toe, met een bredere scheiding tussen fietspad en het deel voor het autoverkeer. "Veel veiliger.'' En verder omvat het karwei veel van de bekende provinciale uitgangspunten voor energiebesparing. Er komt dus ook ledverlichting langs de wet. En het verwijderde asfalt wordt gerecycled.

Het is even doorbijten voor de vaste berijders van de N204. Verkeer dat van en naar Linschoten zelf wil, kan gebruikmaken van een omleiding in de buurt. Het overige verkeer moet omrijden via De Meern/Montfoort.

"Door de weg zeven weken af te sluiten kunnen we veilig doorwerken en is alles klaar aan het einde van de zomervakantie, 31 augustus.'', zegt De Jong. Hij zoekt een blok ongeverfd hout om dat af te kloppen. "Een voorbehoud maken we altijd. We verwachten het hier niet, maar je weet nooit wat je gaande het werk tegenkomt in de grond aan onbekende kabels en leidingen.''

Up-to-date blijven van het laatste nieuws uit Woerden en omgeving? Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief.

In samenwerking met indebuurt Woerden