Volledig scherm
Een Winkel van A&F in een Amerikaanse shoppingmall. © REUTERS

Amerikaanse tieners mijden massaal Abercrombie

Het voorheen vooral bij Amerikaanse tieners populaire modemerk Abercrombie & Fitch is in korte tijd flink uit de gratie geraakt. De beurswaarde van het bedrijf is sinds vorige week al 15% gekelderd nadat flink tegenvallende kwartaalcijfers, door tegenvallende winkelverkopen bekend werden gemaakt.

Volledig scherm
De gespierde jongens als uithangbord van A&F. © EPA
Volledig scherm
Mike jeffries (69) van A&F. © Wikimedia Commons

Volgens persbureau Reuters heeft er onder de jeugd een verschuiving in uitgaven plaatsgevonden. Ze zouden hun kleding nu kopen bij goedkopere kledingmerken als Zara, Gap en H&M, omdat ze meer geld willen besteden aan de aankoop van smartphones, gadgets en audioapparatuur.

Uit de gratie raken bij de jeugd is volgens marktkenners rampzalig voor een merk, omdat het doorgaans jaren duurt voordat jongeren het merk weer als 'cool en hip' en dus lucratief voor de producent, zal omarmen.

Daarnaast kreeg het bedrijf te maken met een publicitaire nachtmerrie na opmerkingen van topman Mike Jeffries, dat lelijkerds, dikkerds en 'iedereen met een maat groter dan large, maar een andere kledingzaak moest gaan zoeken'.

Ook in Nederland is het merk, bekend vanwege de opvallend aanwezige merknamen (Logo-centrisme noemen de Amerikanen dat verschijnsel) op de kleding, populair onder de jeugd. Vooral de (sweat-) shirts en hoodies zijn in trek. Vorig jaar opende A&F onder enorme belangstelling van vooral tieners een winkel in Amsterdam.