Volledig scherm
Bian Kai kan haar geluk niet op. Ze heeft bij het Designer Outlet Roermond haar tassen gevuld met dure merkproducten. En toch is ze in Nederland nog veel goedkoper uit dan in China. © AD/Koen Verheijden

Chinees doet Amsterdam, Keukenhof en... Roermond

Chinezen hebben een nieuwe Nederlandse attractie ontdekt: Designer Outlet Roermond. Na Amsterdam, de Keukenhof en de windmolens is Roermond steeds vaker de hoofdbestemming voor de welgestelde Chinees die in twee dagen Nederland 'doet'. Burberry, Gucci en Prada staan op het boodschappenlijstje.

Quote

Chinezen zijn ontzettend merkengeil

Directeur Marc Bauwens van Designer Outlet Roermond

Wat ze gaat kopen? Wang Yuqi vindt het maar een gekke vraag. ,,Burberry en Moncler natuurlijk.'' Ja, maar wát gaat ze kopen? ,,Bur-ber-ry en Mon-cler,'' articuleert de 38-jarige Chinese vol onbegrip. Stomme journalist. ,,Wat ik koop doet er niet toe. If I like, I buy!'' Wang Yuqi en haar man Zhou Zhi (41) trekken een te vullen rolkoffertje met zich mee de winkel van Burberry binnen waar twee Chinese verkoopsters zich over hen ontfermen.

Wang Yuqi en Zhou Zhi zijn niet alleen. Al jaren groeit het aantal Chinezen dat naar Roermond komt met dubbele cijfers. ,,Chinezen zijn ontzettend merkengeil,'' verklaart directeur Marc Bauwens van Designer Outlet Roermond de toeloop. Toen 6 jaar geleden de grenzen van China steeds verder opengingen en de nieuwe rijke middenlaag de wereld introk, zag Bauwens dat het een interessante groep was. ,,Chinezen zijn geen cultuurtoeristen, het zijn shoppingtoeristen.''

Koffer vol
De rolkoffer van Yuqi en Zhi zit aan het eind van de dag vol. ,,En dan zijn we toch wel zo'n 3000 euro verder. Veel geld? Minstens 40 procent goedkoper dan in China,'' zegt Zhoe Zhi. Ze kunnen het zich bovendien veroorloven. Beiden werken bij computergigant Lenovo in Kunming in het zuidoosten van China. ,,Samen verdienen we zo'n 100.000 euro per jaar.''

Met ongekend marketinggeweld is ook bij de Chinezen erin geramd dat Burberry, Prada, Tag Heuer, Dolce & Gabbana, Gucci, Hugo Boss, Michael Kors, Armani, Polo Ralph Lauren, Lacoste, Moncler, Diesel en Ugg - om een paar merkwinkels in Roermond te noemen - garant staan voor een goed en gelukkig leven. Als er aan één voorwaarde wordt voldaan: Not made in China.

Bauwens: ,,Als in het label staat Made in China laten de Chinezen het hangen. Vinden ze toch wat verdacht.'' Prijs speelt nauwelijks een rol. China heft 40 procent belasting op luxe goederen. Chinezen kunnen hier taxfree shoppen. En in de outlet zijn de producten minimaal 30 procent afgeprijsd. 

Gunstige koers yuan
,,Vorig jaar kreeg ik 200.000 Chinezen over de vloer, dit jaar een kwart miljoen,'' zegt Bauwens. ,,Dat komt ook door de gunstige koers van de yuan waardoor de Chinees hier een kwart meer kan kopen dan 1 jaar geleden.'' Op de 5 miljoen bezoekers die Designer Outlet Roermond trekt, zijn 250.000 Chinezen slechts 5 procent van de klanten. ,,Maar ze zijn wel goed voor 15 procent van de omzet.''

Quote

Onze Chinese klanten kopen voor duizenden euro's

Renée Hekers van de Design Outlet

De foldertjes zijn in het Chinees, de restaurants serveren wokgerechten, winkels hebben Chinees personeel. ,,Onze Chinese klanten kopen voor duizenden euro's,'' zegt Renée Hekers van de Design Outlet. Ze studeerde Chinees in Peking en promoot Roermond. Touroperators worden uitgenodigd. Chinese journalisten worden in Limburg gefêteerd. En de strategie werkt.

Keukenhof, Amsterdam én Roermond
Reisleider Andy Zhao is met 29 Chinezen vanuit Amsterdam met de bus naar Roermond gekomen. Twee dagen is zijn gezelschap in het land. ,,De perfecte tijd voor de tulpen in de Keukenhof. In Amsterdam zijn we bij het Diamond Centre geweest en vandaag heel de dag in Roermond. De mensen vragen erom.''

De website van Designer Outlet Roermond is vertaald in het Mandarijn en wordt honderdduizenden keren vanuit China bezocht. De gedachte tussen de begeerde merken te mogen shoppen is pure voorpret voor de Chinese toerist.