De comeback van het cocoonen: ‘Mensen zijn meer thuis dan ooit’
#NLStartOpPersonal shopping op afspraak, beeldbellen, online bestellingen en méér klanten die ook nog meer uitgeven. In korte tijd ziet Walter van de Griendt, algemeen directeur van Morres Wonen, het consumentengedrag behoorlijk veranderen.
In bedrijf
Dit artikel is onderdeel van onze wekelijkse bijlage NLStartOp. Deze week staat in het teken van wonen en wordt mede mogelijk gemaakt door De Ondernemer, IndeBuurt, Nationale Vacaturebank, Intermediair, Autotrack & Gaspedaal.nl.
Dat was wel even wennen voor het Morres Wonen-team na drukke maanden sinds de feestelijke heropening en de daaruit voortvloeiende campagne. ,,We horen geen Vlaams of Frans meer, alleen maar Nederlands. Voor ons is dat vreemd. De slogan van Morres is altijd geweest: ‘We zijn de meest Vlaamse winkel van Nederland’. Dat was even anders’’, vertelt Walter van de Griendt, algemeen directeur van Morres Wonen, de 110 jaar oude, in het Zeeuws-Vlaamse Hulst gevestigde woonwinkel. ,,Een collega zei pas nog: ‘Eigenlijk zijn we door de crisis veranderd in de grootste huiskamer van Nederland’.’’
Zestig, zeventig procent van de klanten bij Morres is Vlaams- en voor een deel ook Franstalig. Van de Griendt: ,,Naar de noordkant waaiert wat je bij ons hoort uit van Zeeuws, naar Rotterdams en een vleugje Haags. Dan is het vreemd dat het na een feestelijke heropening in september in maart plots een stuk stiller werd, vanwege de coronacrisis. De grens met België was dicht, dus een zeer groot deel van de klandizie viel in één klap weg.’’
Op afspraak
Een voordeel was dat wat een bedrijf als Morres verkoopt geen enorme urgentie heeft. Van de Griendt: ,,Je moet op gezette tijden naar de supermarkt, anders is je koelkast leeg. Bij meubelen is dat anders.’’
Het consumentengedrag veranderde in heel korte tijd, zowel in de winkel als online, bemerkte ook Van de Griendt. ,,De afgelopen maanden zijn onze klanten meer dan ooit op afspraak naar de winkel gekomen. Dat heeft natuurlijk te maken met deze coronatijd, met het gevoel van veiligheid. We hebben het voordeel dat Morres Wonen groot is, social distancing is hier echt geen probleem. Maar er speelt nog iets anders: mensen vinden het huis belangrijker, ze zijn meer thuis dan ooit, ook door het thuiswerken, en hebben ook meer tijd om zich te laten inspireren. Plus: mensen willen tegenwoordig een totaaladvies.’’
Een andere ontwikkeling was het beeldbellen met klanten die niet naar Hulst wilden of konden komen. ,,Een jaar geleden was het ondenkbaar dat dat bij ons een serviceaspect zou zijn, maar er was een periode dat er vier teamleden continu mee bezig waren. Dit bleek echter iets tijdelijks, het heeft zich niet echt doorgezet. Juist de behoefte aan persoonlijk advies in de winkel, personal shopping, is de afgelopen tijd alleen maar gegroeid.’’
Je bent ondernemer, dan moet je niet in een hoekje gaan zitten snikken
Meer dan ooit ervaren ze bij Morres Wonen ook dat mensen die eerst in de winkel zijn geweest, thuis voor alle zekerheid onder meer de maatvoering controleren en dan via internet bestellen. ,,Naslag-omzet, noemen we dat. Daarnaast zien we dat door de crisis het cocoonen een comeback maakt. Mensen vinden het weer echt belangrijk om het thuis zo gezellig mogelijk te maken. Er wordt in het algemeen veel meer geld uitgegeven aan meubels. Wij tellen niet alleen veel meer klanten, ze kopen ook meer. We zien bijvoorbeeld een enorme groei in raamdecoratie en stoffering.’’
Woonmaand
Normaal gesproken is oktober een ‘woonmaand’ voor Morres, een belangrijke periode, zegt de directeur. ,,En we kennen natuurlijk de omzetpieken rondom Pasen en kerst als geen ander, maar dat ritme is nu eigenlijk helemaal zoek. Bovendien: Morres Wonen is een Nederlands bedrijf, maar een groot deel van onze omzet komt van over de grens. In Vlaanderen zijn er afgekaderde periodes waarin de sale mag plaatsvinden en dat zijn daar de maanden januari en juli. Die salesperiode in Vlaanderen is vanwege corona verzet naar augustus en met de grenzen die intussen weer open zijn, zijn we ook daar optimaal op voorbereid.’’
Woontrends
De crisis verandert niets aan de woontrends van 2020, blijkt uit de keuzes van consumenten. Qua materialen blijft hout favoriet. Grenen, eiken, mahonie en imitatiehout zijn populair. Zachte en delicate tinten zoals pastelkleuren, vooral roze en groen, sieren eetkamers, keukens en slaapkamers. Wie de kleuren combineert met natuurlijke materialen in het meubilair, creëert precies het concept dat in 2020 zo trendy is: natuurlijke warme en gastvrije omgevingen.
Kansen pakken
Ondanks al deze verwarrende perikelen is Van de Griendt positief gebleven: als mens, als ondernemer. ,,Maar natuurlijk. Ondernemers moeten optimistisch zijn, ze moeten kansen zien en kansen benutten. Je hebt er niets aan om in een hoekje te gaan zitten snikken, dan moet je geen ondernemer worden. Al zeg ik er wel bij dat het in onze branche anders ligt dan in bijvoorbeeld de horeca, voor die sector is een inhaalslag maken bijna onmogelijk.’’
Kansen pakken dus, herhaalt Van de Griendt. ,,Dit is nu eenmaal een leerzame periode. Een bezoek aan het type winkel als Morres Wonen wordt steeds vaker als een uitje gezien. Mooie bijkomstigheid: onze woonwinkel is ruim en helemaal coronaproof. Wij hebben zorgvuldig alle maatregelen getroffen die nodig zijn om klanten te ontvangen conform de huidige richtlijnen.’’
Wil je tips of inspiratie voor je huis? Bekijk onderstaande video’s:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMPremies stijgen
Elk jaar shoppen loont écht, en nog vijf tips om te besparen op verzekeringen
Na de energierekening, abonnementen en boodschappen gaan nu ook de premies op auto- en woonverzekeringen flink omhoog. Hoe kun je besparen op je verzekeringen? We geven 6 tips. -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
PREMIUMEnergierekening
Rian betaalt 25 euro per maand: ‘Stekker van cv-ketel doe ik er alleen in als ik warm wil douchen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Rian den Haan (62) uit Spijkenisse. -
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa. -
vraag 't vtwonen
Kleine kinderen worden groot: zo transformeer je de babykamer tot kinderkamer
Kleine kinderen worden groot. Voor je het weet is je baby een peuter en daarmee de babykamer ontgroeid. Met dit stappenplan creëer je de kinderkamer die past bij de levensfase van je kind - zonder de volledige inrichting te vervangen.
-
#NLStartOp
Hoe no-nonsense leidde tot succesvol Sendcloud: ‘Geen bullshit’
Sabi Tolou (31) en compagnons waren nog broekies toen ze in 2012 Sendcloud oprichtten, een digitale verzendtool voor webwinkels. Nu is het een snel groeiend techbedrijf. Missie: het verzenden van pakketten zo gemakkelijk mogelijk maken. -
-
-
#NLStartOp
‘De goede gesprekken vinden vaak plaats achter de keukentafel’
Keuken- en sanitairgigant De Mandemakers Groep (DMG) investeert fors in Nederland. Covid-19 versnelt de groei van het aantal winkels. Een gesprek met oprichter Ben Mandemakers en zoon Stefan op het hoofdkantoor in ‘Wolluk’ - Waalwijk. -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.”