Volledig scherm
PREMIUM
Chanica Kist met haar verzameling. © RV

Dé droom van sneakerfreaks

Nike Air MaxCriticasters noemen hem superlomp. En duur. Maar sneakerfans roemen juist het robuuste model waardoor de Nike Air Max 1 uitgroeide tot een cultklassieker, commercieel succes en verzamelobject. De sportschoen wordt morgen 30.

30 worden is vaak geen feestje. De mijlpaal luidt oorverdovend het definitieve einde van de jeugd in, zeker in een branche die teert op hip, hot en happening.

Daarom is het bijna een mirakel dat de Air Max 1 na drie decennia zowel een toonaangevende als iconische sneaker blijkt voor diverse generaties. Ook bijzonder: hij wordt gesignaleerd op de bouwplaats en in de kroeg, maar ook op kantoor in combinatie met nette rok en Gucci-tas. En zowel oud-president Obama als Beyoncé en Rihanna zijn fan.

Ontwerper Tinker Hatfield bedacht het model - inmiddels zijn er bijna 10.000 verschillende versies - in 1987. Het was het jaar dat Fons Rademakers' De Aanslag een Oscar won, het rijden met zijreflectoren op de fiets verplicht werd en George Michael een hit scoorde met Faith.