De witte sportsok is terug (en hipper dan ooit)!
Misschien heb je het al gezien: de witte sportsok is terug. Nét op het moment dat de laatste vijftigers hun afgedragen paren vaarwel hebben gezegd, blijken ze weer hip. Hoe kan dat nou?
De grootste modeflater die een man lange tijd kon maken was het dragen van witte sportsokken onder een net pak. Van die dikke badstof exemplaren.
Maar daar denken de grootste ontwerpers ter wereld – Gucci, Prada, Tommy Hilfiger – inmiddels weer heel anders over. Hun webshops barsten van de sportsokken: van witte klassiekers met het rode of blauwe randje tot kanariegele kousen.
De witte sportsok is hot, beaamt ook stylist Fred van Leer. Mits (!) je weet hoe hij gedragen dient te worden. ,,Als hij af en toe onder een broek uitpiept, dan klopt het niet. Het gaat om de complete look. Draag de sportsok als mode-item. Dus: onder een opgerolde spijkerbroek met een sneaker, zodat je hem goed ziet.” En, beslist niet onbelangrijk: hou hem maagdelijk wit. ,,Witte sokken die tien keer gewassen zijn moet je wegdenderen, daar is niks meer ‘an.”
Witte sokken die tien keer gewassen zijn moet je wegdenderen, daar is niks meer 'an
Volgens collega-stylist Bastiaan van Schaik werd ‘s werelds bekendste modeflater weer hip nadat het Spaanse modehuis Balenciaga vorig jaar de Triple S-schoenen op de markt bracht: onflatteuze, brede gympen die vroeger alleen door a-modieuze vaders werden gedragen - vandaar ook de bijnaam ‘dad-sneakers’.
Omdat de schoenen te lomp waren voor de – tot dan toe – populaire skinny jeans, kwamen er iets kortere en wijdere broeken op de markt die de enkel blootlegden. Een hit was geboren. ,,Hierdoor werd ook de sok belangrijker. Daar is Gucci verleden jaar op ingesprongen door een sportsok uit te brengen met een leeuw of draak aan de bovenkant. Slim, want niet iedereen kan Balenciaga’s van 670 euro betalen, maar die Guccikous van 90 euro is nog wel te doen. Die combineer je gewoon met een goedkopere sneaker of een badslipper.”
Overigens zou Van Schaik nooit zulke ‘hysterisch dure’ sportsokken kopen. Hij kocht gewoon een voorraadje bij de Zeeman. ,,Ik hou van mode, maar je moet je sokken wel gewoon in de was kunnen doen. Die van Gucci zou je bijna naar de stomerij brengen om ze goed te houden. Dát is ook het leuke aan de terugkeer van de sportsok: iedereen kan meedoen. Je hoeft niet het allerduurste merk te kopen om op een eenvoudige manier te laten zien dat je iets van mode afweet.”
Maar waarom wordt de meest bekritiseerde sok op aarde in vredesnaam weer razendpopulair? Van Schaik: ,,Dat kan omdat een grote ontwerper als Gucci dit opeens gebruikt in een show, of omdat een ster er op loopt.”
Comeback
Wat ook meetelt, denkt Fred van Leer: de jaren ‘90 maken een keiharde comeback. Denk aan schoenen met klittenband, buiktasjes, een Rucanorpak én – hou je vast - schoudervullingen. Al is dat laatste - anno 2018 - echt geen kopie van de Dolly Dots met vierkantje jasjes en een getoupeerde kuif. Van Leer: ,,Het verschil met de jaren ‘80/’90 is dat de schoudervullingen toen in de breedte gingen. Nu gaan ze veel meer in de hoogte. Daar krijg je een ander silhouet van: scherpe schouders en een optisch slankere taille. Dat is vaak zo met de terugkeer van dit soort mode-items. De snit is net iets anders. Het heeft dus geen zin om je kleding te bewaren tot het weer hip is.”
Van Leer is ook fan van de ‘mom jeans’, de spijkerbroek met hoge taille. ,,Ik vind het beter dan de hele lage spijkerbroek, waar je stringetje bovenuit komt zodra je bukt.” Al kan niet iedereen een hoog model hebben, benadrukt hij. ,,Je moet wel een lekkere volle kont hebben en een slanke taille à la Kim Kardashian.”
Van Schaik: ,,Je hoort het overal: momjeans, dad-sneakers. Die hele jaren ‘90 revival is vet zwaar gaande. En daar passen heel goed de witte sportsokken bij.” Er is volgens de stylist eigenlijk maar één kledingstuk dat nooit meer terug mag komen: de witte legging. ,,Die werkt voor niemand. Zeker niet voor de dames die hem net een maatje te klein kopen, waardoor het ding oprekt en je hun huid kunt zien.” Gruwelt hoorbaar: ,,Laten we hopen dat we dat nóóit meer mee hoeven te maken.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen. -
PREMIUMMijn Tuin
Tuinhuis in plaats van vakantiehuis voor Marijke: 'Kan hier makkelijker vrienden uitnodigen'
Marijke Reuvers ambieerde eigenlijk een tweede huis in de groene heuvels van Italië. Maar toen ze haar man niet zo ver kreeg, werd het een tuinhuisje bij tuinvereniging Loolaan in Den Haag. ,,Hier kan ik wel makkelijker vrienden uitnodigen.” -
PREMIUMbinnenkijken
Henriëtte woont op landgoed voormalig textielmagnaat: ‘Voel me bevoorrecht’
Wonen op een landgoed dat een en al historie ademt: Henriëtte Reef (51) is de trotse bezitter van de statige villa op landgoed Scholtenhaer-Rhodondendronlaan, waar menig wandelaar zijn hoofd voor omdraait. Begin vorige eeuw behoorde het toe aan textielmagnaat Gelderman, later kwam het in het bezit van haar ouders. Nu woont Henriëtte er met haar gezin. -
Een op veertien bewoners sociale huurwoning verdient te veel
Zo’n 7 procent van de bewoners van een sociale huurwoning had vorig jaar eigenlijk een te hoog inkomen. De groep zogeheten scheefhuurders wordt de afgelopen tien jaar wel steeds kleiner. In 2012, het jaar van de eerste meting, stond nog zo’n 12 procent van de huurders te boek als scheefwoner. Dat blijkt uit een analyse van persbureau ANP op basis van recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat eens in de drie jaar wordt uitgevoerd.
-
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: ‘Uw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bank’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. -
energierekening
Jan is handig en isoleert zelf: ‘Dat scheelt weer in de kosten’
Hoeveel geld besteedt u aan energie in huis? Hoe probeert u de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Jan (30) uit Nieuwendijk (Noord-Brabant). -
Schoonmaaktip van de week
Poetstips voor studenten: ‘Doe wat restjes cola in de plee’
Het huis kan eens in de zoveel tijd wel een grote beurt gebruiken. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp helpt daarom alledaagse problemen op te lossen. Deze week: studentenhuizen.