Volledig scherm
© Getty

De witte sportsok is terug (en hipper dan ooit)!

Misschien heb je het al gezien: de witte sportsok is terug. Nét op het moment dat de laatste vijftigers hun afgedragen paren vaarwel hebben gezegd, blijken ze weer hip. Hoe kan dat nou?

De grootste modeflater die een man lange tijd kon maken was het dragen van witte sportsokken onder een net pak. Van die dikke badstof exemplaren.

Maar daar denken de grootste ontwerpers ter wereld – Gucci, Prada, Tommy Hilfiger – inmiddels weer heel anders over. Hun webshops barsten van de sportsokken: van witte klassiekers met het rode of blauwe randje tot kanariegele kousen.

De witte sportsok is hot, beaamt ook stylist Fred van Leer. Mits (!) je weet hoe hij gedragen dient te worden. ,,Als hij af en toe onder een broek uitpiept, dan klopt het niet. Het gaat om de complete look. Draag de sportsok als mode-item. Dus: onder een opgerolde spijkerbroek met een sneaker, zodat je hem goed ziet.” En, beslist niet onbelangrijk: hou hem maagdelijk wit. ,,Witte sokken die tien keer gewassen zijn moet je wegdenderen, daar is niks meer ‘an.”

Quote

Witte sokken die tien keer gewassen zijn moet je wegdende­ren, daar is niks meer 'an

Volgens collega-stylist Bastiaan van Schaik werd ‘s werelds bekendste modeflater weer hip nadat het Spaanse modehuis Balenciaga vorig jaar de Triple S-schoenen op de markt bracht: onflatteuze, brede gympen die vroeger alleen door a-modieuze vaders werden gedragen - vandaar ook de bijnaam ‘dad-sneakers’.

Volledig scherm
Witte sok zeeman 2 euro per drie witte sokken © zeeman

Omdat de schoenen te lomp waren voor de – tot dan toe – populaire skinny jeans, kwamen er iets kortere en wijdere broeken op de markt die de enkel blootlegden. Een hit was geboren. ,,Hierdoor werd ook de sok belangrijker. Daar is Gucci verleden jaar op ingesprongen door een sportsok uit te brengen met een leeuw of draak aan de bovenkant. Slim, want niet iedereen kan Balenciaga’s van 670 euro betalen, maar die Guccikous van 90 euro is nog wel te doen. Die combineer je gewoon met een goedkopere sneaker of een badslipper.”

Overigens zou Van Schaik nooit zulke ‘hysterisch dure’ sportsokken kopen. Hij kocht gewoon een voorraadje bij de Zeeman. ,,Ik hou van mode, maar je moet je sokken wel gewoon in de was kunnen doen. Die van Gucci zou je bijna naar de stomerij brengen om ze goed te houden. Dát is ook het leuke aan de terugkeer van de sportsok: iedereen kan meedoen. Je hoeft niet het allerduurste merk te kopen om op een eenvoudige manier te laten zien dat je iets van mode afweet.”

Maar waarom wordt de meest bekritiseerde sok op aarde in vredesnaam weer razendpopulair? Van Schaik: ,,Dat kan omdat een grote ontwerper als Gucci dit opeens gebruikt in een show, of omdat een ster er op loopt.”

Comeback

Wat ook meetelt, denkt Fred van Leer: de jaren ‘90 maken een keiharde comeback. Denk aan schoenen met klittenband, buiktasjes, een Rucanorpak én – hou je vast - schoudervullingen. Al is dat laatste - anno 2018 - echt geen kopie van de Dolly Dots met vierkantje jasjes en een getoupeerde kuif. Van Leer: ,,Het verschil met de jaren ‘80/’90 is dat de schoudervullingen toen in de breedte gingen. Nu gaan ze veel meer in de hoogte. Daar krijg je een ander silhouet van: scherpe schouders en een optisch slankere taille. Dat is vaak zo met de terugkeer van dit soort mode-items. De snit is net iets anders. Het heeft dus geen zin om je kleding te bewaren tot het weer hip is.”

Van Leer is ook fan van de ‘mom jeans’, de spijkerbroek met hoge taille. ,,Ik vind het beter dan de hele lage spijkerbroek, waar je stringetje bovenuit komt zodra je bukt.” Al kan niet iedereen een hoog model hebben, benadrukt hij. ,,Je moet wel een lekkere volle kont hebben en een slanke taille à la Kim Kardashian.”

Van Schaik: ,,Je hoort het overal: momjeans, dad-sneakers. Die hele jaren ‘90 revival is vet zwaar gaande. En daar passen heel goed de witte sportsokken bij.” Er is volgens de stylist eigenlijk maar één kledingstuk dat nooit meer terug mag komen: de witte legging. ,,Die werkt voor niemand. Zeker niet voor de dames die hem net een maatje te klein kopen, waardoor het ding oprekt en je hun huid kunt zien.” Gruwelt hoorbaar: ,,Laten we hopen dat we dat nóóit meer mee hoeven te maken.”

Volledig scherm
© shutterstock