Volledig scherm
© ANP XTRA

Eigen Huis roept huizenbezitters op: check je kadasterkosten

Vereniging Eigen Huis roept iedereen die de afgelopen jaren een huis heeft gekocht of verkocht op om zijn notaris te vragen naar te hoge kadasterkosten. Notariskantoren hebben vaak met hogere tarieven gerekend dan noodzakelijk en daarmee mogelijk honderdduizenden Nederlanders voor tientallen tot honderden euro’s benadeeld. Dat geld moet terug, vinden ook de brancheorganisatie van notarissen en de toezichthouder.

De zaak kwam aan het rollen na een uitspraak van de tuchtrechter november vorig jaar. Een notaris bleek aan 38 klanten de volledige legeskosten van 74 euro in rekening te hebben gebracht voor het doorhalen van hypotheekinschrijvingen, terwijl de notaris die kosten zelf maar één keer (dus slechts 74 euro) hoefde af te rekenen. De winst, 2.738 euro, stak hij in zijn eigen zak.

Dat bleek niet alles: zijn notariskantoor rekende voor inschrijving van de leverings- en hypotheekakte bij het Kadaster het hogere standaardtarief van 168 euro, terwijl hij in werkelijkheid maar 103 euro hoefde af te rekenen. De notaris werd naar huis gestuurd met een waarschuwing, máár daarmee was de kous niet af.

Zeker niet omdat de brancheorganisatie van de notarissen zelf toegaf dat de praktijk ‘breed is toegepast’ en ‘niet ongebruikelijk was’ in de sector. Bij de verantwoordelijk toezichthouder, het Bureau Financieel Toezicht, gingen alle alarmbellen rinkelen. Die startte daarop een onderzoek om te achterhalen op wat voor schaal dit heeft plaatsgevonden. 

Wanneer de uitkomsten te verwachten zijn, durft de woordvoerder niet te zeggen. Ook kan hij niet zeggen of op korte termijn meer tuchtzaken zullen volgen. ,,We zijn bekend met de problematiek en volop bezig met de inventarisatie.”

Gesjoemel 

Het gesjoemel draait om een korting die veel notarissen krijgen van het Kadaster voor het verrichten van bepaalde handelingen zoals de inschrijving van een koopakte. Die korting krijgen zij omdat ze werken met een bepaald softwaresysteem, KIK genaamd. Het gros van de kantoren (80 procent) is daarop aangesloten. Wettelijk gezien moeten ze die kortingen doorgeven aan de klanten.

Na de uitspraak van de tuchtrechter riep de brancheorganisatie zijn leden op om teveel ontvangen bedragen terug te betalen aan klanten. Hoeveel kantoren dat tot dusver gedaan hebben, kan de KNB niet zeggen. ,,Daar hebben we geen zicht op”, zegt een woordvoerder. De brancheorganisatie gaat ervan uit dat de leden hun leven hebben gebeterd en zich nu netjes gedragen, maar Eigen Huis heeft zo zijn twijfels.

,,We hebben aanwijzingen dat het nog steeds aan de orde is”, reageert Nico Stolwijk, manager belangenbehartiging bij Vereniging Eigen Huis. Zo vertelde een huizenbezitter onlangs tegen Eigen Huis dat zij 119 euro aan te veel betaalde Kadasterkosten had teruggekregen van haar notaris, maar pas nadat zij daar bij hem over aan de bel had getrokken.

Schandvlek

Ongehoord, vindt hij. ,,Juist het notariaat zou een baken moeten zijn van betrouwbaarheid en integriteit. Notarissen kunnen deze schandvlek alleen wegnemen als alle notarissen die kortingen voor zichzelf hielden deze aan hun cliënten terugbetalen.”

Omdat er weinig schot in de zaak lijkt, komt Eigen Huis met een massale oproep aan consumenten om in actie te komen. Om het woningeigenaren makkelijk te maken heeft de belangenbehartiger een standaardbrief op de eigen site gezet die consumenten kunnen sturen naar hun notaris. Notarissen die niet reageren op de brief, zullen daar niet zomaar mee wegkomen, waarschuwt Eigen Huis. De organisatie wil die gegevens doorspelen naar de toezichthouder, dreigt het.

In een reactie zegt de toezichthouder BFT alle signalen te zullen beoordelen. Handhavingsmaatregelen kunnen afhankelijk van de ernst van de situatie en omstandigheden variëren van een waarschuwing tot in het uiterste geval het indienen van een tuchtklacht.