Eindelijk: Meer beenruimte in economy class KLM
Passagiers in de economy class kregen de afgelopen jaren steeds minder ruimte. Heel oncomfortabel en irritant. Maar er is goed nieuws: KLM komt met een nieuwe, betere en vooral ruimere stoel.
Delen per e-mail
Het is een ergernis voor veel reizigers: het gebrek aan beenruimte in het vliegtuig. Terwijl de gemiddelde lengte alleen maar toeneemt in Nederland, is de ruimte in de economy class juist steeds kleiner geworden. Lange mensen stappen vaak verstijfd en met pijnlijke benen uit het toestel.
De KLM gaat dat probleem oplossen, zo melden bronnen binnen de luchtvaartmaatschappij. Vanaf volgend jaar krijgen passagiers die met de Boeing 777-200 reizen een nieuwe stoel. Eentje die beter zit en meer beenruimte geeft.
Het tijdschriftenvak zit hoger en er is een uitsparing voor de knieën gemaakt. Daardoor heb je meer ruimte
Het gaat om de CL3710, het neusje van de zalm op het gebied van vliegtuigstoelen, als je de Duitse fabrikant Recaro mag geloven. De producent heeft het over 'maximale leefruimte en comfort'. Alle expertise die de techneuten in huis hebben, is samengebald in deze stoel, zo melden ze desgevraagd trots. ,,Als onderdeel van de productontwikkeling zijn er achttien patentaanvragen gedaan.''
Meer ruimte
Tot zover het reclameblok. Maar wat heeft de reiziger eraan? Ten eerste heeft de stoel een unieke, ergonomische hoofdsteun die je op zes manieren kunt verstellen. Het mooie daaraan is dat zowel kinderen als kleine volwassenen daar ook profijt van hebben. Verder geeft de neksteun maximale ondersteuning en is horizontaal te kantelen wat handig is als je wilt slapen.
Dan het belangrijkste onderdeel: de beenruimte. De nieuwe stoel geeft meer knie- en beenruimte, ook als de luchtvaartmaatschappij de stoelen dicht achter elkaar zet. ,,De stoel biedt bij het breedste gedeelte van het lichaam, de heupen dus, meer ruimte. En doordat het tijdschriftenvak hoger zit en er een uitsparing voor de knieën is gemaakt, heb je meer ruimte,'' zo meldt een KLM'er die nauw betrokken is bij de introductie van de nieuwe stoelen. ,,De armleuningen lopen taps toe waardoor ze minder tegen de benen knellen.''
Ook in andere opzichten geef de rankere stoel meer ruimte. Zo zijn de armleuningen zodanig op te klappen dat ze op gelijk niveau komen met de rugleuning.
Lichter
Uiteraard is de stoel ook veel lichter. Extreem licht, meldt fabrikant Recaro zelfs. Dat is ook nodig, want luchtvaartmaatschappijen propten hun passagiers niet voor niets dichter op elkaar de laatste jaren. Elke kilo telt: hoe zwaarder een vliegtuig beladen is, hoe meer brandstof dat kost. Bovendien willen reizigers goedkoop vliegen en dus is scherp op de kosten letten een tweede natuur van de luchtvaartmaatschappijen geworden.
Met smallere stoelen kun je ook meer stoelen op een rij kwijt. Neem de Boeing 777. ,,Dat vliegtuig is eind jaren '90 ontworpen om negen stoelen naast elkaar te plaatsen,'' zegt David Elliot van Ticketspy.nl. Maar bij steeds meer maatschappijen zijn er tien op rij geplaatst: Emirates, American Airlines, Air France. Bij KLM zijn de 777-300's allemaal tien op rij en de 200 pakken ze nu aan. De KLM is tot eind 2015 bezig met de ombouw.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Recordaantal hypotheekaanvragen gedaan in 2020
Er zijn nog nooit zoveel hypotheekaanvragen gedaan als in 2020. In totaal werden er vorig jaar meer dan 500.000 aanvragen voor het afsluiten of oversluiten van een hypotheek gedaan, meldt het Hypotheken Data Netwerk (HDN). Dat is bijna een kwart meer dan in 2019. -
'KLM moet mee met structurele veranderingen'
KLM zal zich snel verder moeten aanpassen aan de sterk veranderende luchtvaartmarkt. Dat zei topman Pieter Elbers vandaag. Hij kon niet beloven dat het streven om 'de familie bij elkaar te houden' overeind blijft. Op die manier verwoordde zijn voorganger Peter Hartman in 2009 de wens om ontslagen te vermijden. -
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Eindelijk weer iets te kiezen: de Citroën (ë)C4 is prettig anders
In een wereld die vooral gedomineerd wordt door rationele keuzes, moet je opvallen om een rol van betekenis te spelen. Met de nieuwe C4, die meteen ook als elektrische ëC4 beschikbaar komt, heeft Citroën die ‘kunst van het anders zijn’ weer als vanouds in de vingers. -
De Groot nieuwe operationeel directeur KLM
René de Groot is benoemd tot nieuwe operationeel directeur van luchtvaartmaatschappij KLM. Dat maakte KLM vandaag bekend. -
PREMIUM
video Corry werkt 50 jaar als kraamverzorgster: ‘Zo’n ouwe taart hoefde ik niet aan m’n bed. Nu ben ik er zelf één’
Al vijftig jaar staat Corry Theunisse vrouwen met raad en daad bij tijdens de eerste dagen na een bevalling. De 67-jarige kraamverzorgster krijgt zelfs speciale verzoekjes van vrouwen die in de laatste weken voor hun bevalling zitten.
-
CO2-uitstoot van luchtvaartsector stijgt
De luchtvaartsector stoot per passagier per kilometer steeds minder CO2 uit, maar door de groei van de luchtvaart neemt de totale uitstoot toe. Dat heeft klimaatclub Atmosfair berekend. -
PREMIUM
Surinamers redden tuinders in het Westland: ‘Alsof ik weer even in de Amazone ben’
Toen tuinder Aad van der Kruk weg moest op zijn vaste stek en een nieuw bedrijf moest opstarten, besloot hij zijn kas te verhuren aan stedelingen. Zijn moestuintjes onder glas zijn populair, vooral in de Surinaamse gemeenschap. ‘Alsof ik weer even in de Amazone ben'. -
PREMIUM
Zorgen om impasse op woningmarkt: ‘Grote mismatch vraag en aanbod’
De rek moet er toch een keertje uit zijn, zou je zeggen. Maar in het laatste kwartaal van het coronajaar 2020 stegen de huizenprijzen opnieuw naar recordhoogten. Dat woningen met een te koop-bord in de tuin gemiddeld bijna een half miljoen euro kosten, zegt genoeg.