Volledig scherm
© anp

Jongeren zijn niet bang meer voor daten via internet

Dankzij Tinder en andere mobiele apps durven ook jongeren eindelijk volop via internet te daten. Het aantal actieve daters in Nederland is daardoor de afgelopen drie jaar met bijna 400.000 gegroeid, blijkt uit nieuw onderzoek van TNS.

Quote

Door mobiele apps als Tinder is het taboe dat er lange tijd op online daten was helemaal weg.

Emiel Spies

Al 1,4 miljoen Nederlanders daten regelmatig, in 2013 waren dat er  'slechts' een miljoen. Vorig jaar spraken zij liefst 23 miljoen keer met romantische bedoelingen af, in restaurants, cafés, de kroeg of gewoon thuis. Per date spendeerden zij 33,30 euro, aldus TNS dat voor zijn onderzoek duizend Nederlandse singles peilde.

De groei komt voor een groot deel doordat jongeren internetdaten niet sneu meer vinden. ,,Door mobiele apps als Tinder is het taboe dat er lange tijd op online daten was helemaal weg," zegt Emiel Spies van datingsite Lexa, opdrachtgever van het  TNS-onderzoek. ,,Studenten en jongeren gebruiken hun smartphone massaal om in contact te komen met leuke mannen of vrouwen."

Swipen
Datingbedrijven gaan mee in de trend naar mobiel. ,,Alles wat vroeger op de site kon, kan tegenwoordig ook met de app." De concurrentie is bovendien hevig, jongeren zijn wispelturig. ,,Vaak zitten mensen tegelijk op Tinder, Lexa, Pepper of een ander platform. Ze checken toch waar de meest leuke dates te vinden zijn."

Quote

Vaak zitten mensen tegelijk op Tinder, Lexa, Pepper of een ander platform. Ze checken toch waar de meest leuke dates te vinden zijn.

Emiel Spies

Zelf startte Lexa al jaren terug met een mobiele app, maar volgens Spies is dat niet genoeg. ,,We zien dat jongeren de ene keer profielen willen swipen in de bus, de andere keer willen ze gericht zoeken. Je moet een zo compleet mogelijk aanbod leveren." Vandaar dat het Franse bedrijf - sinds 2002 in Nederland actief - ook een datingapp voor Apple's smartwatch heeft uitgebracht. ,,We willen inspelen op de komst van allerlei nieuwe devices."

Groei
Door de groei van het aantal liefdes-zoekers bedraagt de economische waarde van het daten in Nederland inmiddels 768 miljoen euro. Dat is 11 procent meer dan een jaar eerder en een kleine verdubbeling ten opzichte van 2013.

En de rek is er nog lang niet uit, stelt Lexa. De datingmarkt zal komende jaren door blijven groeien. Met name bij oudere Nederlanders liggen er kansen. ,,Zij zijn gemiddeld een stuk minder online, maar we zien het smartphone-gebruik stijgen.

Het datingonderzoek van TNS maakt overigens deel uit van een onderzoek in zes Europese landen, waaronder ook Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië. Ruim achtduizend singles werden bevraagd. Daar liggen mogelijkheden."