Volledig scherm
- © Google Street View

Man denkt huis te kopen, maar koopt eigenlijk slechts strookje gazon

Online bieden op een huis kan lelijk tegenvallen, vraag dat maar aan de Amerikaan Kerville Holness. Tot zijn grote verbazing werd zijn bod van 9.100 dollar (8.100 euro) aanvaard. Alleen kocht hij geen huis in Spring Lake (Florida), maar werd hij de nieuwe eigenaar van een waardeloos strookje gazon dat de parkeergarages van twee panden van elkaar scheidt.

Holness bood ruim 8.100 euro voor een villa ter waarde van 158.000 euro, gelegen in Taramac op een half uurtje rijden van Fort Lauderdale. Een koopje dus, zelfs té mooi om waar te zijn. En dat bleek ook zo te zijn. 

Holness had helemaal geen huis gekocht, maar een streepje grond tussen twee villa’s in. Een stukje gras niet breder dan 30 centimeter. Geschatte waarde: 50 dollar (44 euro). 

De strook begint bij de brievenbus, loopt door tot aan de garage en gaat vanachter verder waar het de achtertuin van het aanpalende pand scheidt (niet zichtbaar op bovenstaande afbeelding). ,,Als ik op wraak uit ben, dan kan ik dwars door de muur tussen de twee garages en twee huizen heen snijden”, zegt een teleurgestelde Holness. ,,Maar wat brengt mij dat op?” Hij wil de koop het liefst gewoon weer ongedaan maken.

Holness verklaarde dat de foto’s bij de advertentie ronduit misleidend zijn. Het achterliggende huis komt duidelijk in beeld, claimt hij. De man heeft klacht ingediend. De kans dat hij zijn geld ooit terugkrijgt, is uiterst gering. Lokale wetgeving verbiedt terugbetaling. 

Op internet staat dat de strook gras compleet ongeschikt is voor elke bouwactiviteit. De aangrenzende woningen zijn nooit te koop gezet. Ook overheidsfunctionarissen weten niet waarom de bewuste strook nooit is toegewezen aan een van de twee woningen. 

  1. ‘Hypotheekadviseur vangt geld voor doorverwijzen klant naar energieverkopers’

    ‘Hypotheek­ad­vi­seur vangt geld voor doorverwij­zen klant naar energiever­ko­pers’

    Hypotheekadviseurs krijgen geld van commerciële partijen als keukenboeren, installateurs van zonnepanelen en energiebedrijven voor elke nieuwe klant die zij aanbrengen. Die vergoeding kan van een paar tientjes oplopen tot honderden euro’s. De eigen beroepsorganisatie van hypotheekadviseurs, de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP), trekt hierover aan de bel: ,,Klanten hebben vaak geen idee.’’