Volledig scherm
Dat er naar een hoofddoek anders kan worden gekeken dan louter als kopvod, zoals Wilders typeerde, blijkt uit het vandaag verschenen magazine Hoofdboek. Daarin poseert de Marokkaanse journaliste Boutaïna Azzabi met honderd verschillende hoofddoeken. © SANDER STOEPKER

Nu ook glossy over hippe hoofddoek

Dat er naar een hoofddoek anders kan worden gekeken dan louter als kopvod, zoals Wilders typeerde, blijkt uit het vandaag verschenen magazine Hoofdboek. Daarin poseert de Marokkaanse journaliste Boutaïna Azzabi met honderd verschillende hoofddoeken.

Reclamemaker en initiatiefnemer voor het magazine Jan Knaap wil vooroordelen over het gewraakte kledingstuk aan de kaak stellen. In de dikke glossy poseert het Marokkaanse model, die als studente van de School voor Journalistiek in Utrecht inmiddels werkzaam is bij Al-Jazeera in Qatar, met al haar kleurige hoofddoeken. Dat meldt het AD vandaag.

Aan elke doek, zelf spreekt ze liever van hijab, zit een ander verhaal. Zo staat er bij één van de foto's: 'Gekocht in Parijs. Bij een leuk Chinees boetiekje op de Champs-Elysees. Gemaakt van mousseline; een stof waar je haar door kan ademen.'

In het magazine staan ook de vaak verrassende resultaten van een onderzoek naar de hoofddoek. Zo blijkt volgens het Nationaal Hoofddoek Onderzoek dat 93 procent van de moslima's de hoofddoek met een gevoel van trots draagt. 'Er zijn tal van vooroordelen die op misverstanden berusten,' zegt Knaap. 'Zo blijkt dat negen van de tien moslima's uit vrije wil kiest voor het dragen van een hoofddoek. Ze zien het als modeaccessoire.'

'Moslima's dragen een hoofddoek omdat dat past bij hun identiteit en geloofsovertuiging. Vaak kost het jaren voordat een meisje besluit om een hoofddoek te dragen. Het is een ingrijpende gebeurtenis in de familie. Het overlijden van oma of een ander familielid kan de aanleiding zijn.'

Behalve de glossy (in een oplage van ruim 26.000 exemplaren) die 8,95 euro kost, is er vanaf vandaag ook een gelijknamige expositie over de hoofddoek te zien in het Centraal Museum in Utrecht. Te zien zijn de foto's van Boutaïna Azzabi, overigens één van de weinige Marokkaanse modellen van een castingbureau, gemaakt door fotograaf Sander Stoepker, in groot formaat. De expositie is te zien tot 24 februari.

Lees meer in het AD vandaag.