Volledig scherm
100-dollarbiljetten © reuters

Onderzoek: geld stinkt wel degelijk

Of geld van een eerlijke of oneerlijke bron komt, bepaalt hoeveel moeite men wil doen voor het geld en hoeveel ze het geld waard vinden. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de universiteit van Californië in Berkeley.

Om tot deze conclusie te komen voerden de onderzoekers verschillende proefjes uit. Allereerst lieten ze een groep studenten weten dat ze mee konden doen aan een loterij om vijftig dollar te winnen. Ze hoefden alleen maar een lootje in te vullen met hun naam en adres. Het was toegestaan om meerdere lootjes in te vullen. Dat kost wat tijd, maar het verhoogt de kans om iets te winnen.

Natuurlijk was het niet zomaar een loterij; hij werd zogenaamd gesponsord door een bedrijf. Aan de helft van de studenten werd verteld dat de Target de hoofdsponsor was. Target is een grote warenhuisketen in Amerika met een neutraal imago; ze zijn niet negatief in de publiciteit geweest. Aan de andere helft werd verteld dat Walmart de loterij sponsorde. Daarbij kregen ze te horen dat Walmart in 2005 op de vingers getikt was omdat ze niet voldeden aan internationale arbo-wetten.

Wat bleek? De Target-groep vulde veel meer lootjes in dan de Walmart groep. De Berkeley-onderzoekers zien in dit resultaat hun vermoeden bevestigd dat mensen minder graag geld aannemen van immorele instanties.

Maar ze gingen verder: ze vroegen ook hoeveel boodschappen de studenten dachten te kunnen kopen van de vijftig dollar die ze konden winnen. De Walmart-groep deed een veel lagere schatting van de hoeveelheid boodschappen, wat zou betekenen dat ze niet alleen minder moeite doen om het geld te verkrijgen, maar ze het ook minder waardevol vinden.

Het onderzoek lijkt overigens niet helemaal waterdicht. Zo wordt er nergens melding gemaakt van een controlegroep, waarin de studenten helemaal niets van een sponsoring afwisten. Zo'n groep is belangrijk om te bepalen wat 'normaal' is. Misschien is het verschil tussen wel of geen sponsoring wel veel groter dan tussen twee sponsors.