Volledig scherm
NEE-NEE-stickers plakken heeft geen zin tegen reclamepost. © AD

Postcode Loterij stuurt geadresseerde reclamepost: ‘Negeren NEE-NEE-stickers irritant’

De Nationale Postcode Loterij valt in negatieve zin op bij een enquête over de hoeveelheid reclamepost die Nederlanders ontvangen. Volgens de Consumentenbond storen bewoners zich aan de zinloze en milieu-onvriendelijke praktijken. Het omzeilen van de NEE-NEE- en NEE-JA-stickers, door ‘aan de bewoners van’ met daarna het adres op de envelop te zetten, wordt als irritant ervaren. 

Maar liefst 79 procent van 12.000 ondervraagden kreeg het afgelopen half jaar een brief van de Nationale Postcode Loterij in de bus. 77,2 procent kreeg ook reclamepost van goede doelen. Veelal gaat deze post direct bij het oud papier.

Uit de enquête blijkt verder dat consumenten zich flink ergeren aan bedrijven die steeds méér willen. Loterijen blijven maar proberen consumenten over te halen (meer) loten te kopen. Van de ondervraagden zegt 91 procent hier absoluut niet op te zitten wachten. Bijna 85 procent zegt het vervelend te vinden dat goede doelen steeds meer of gullere giften proberen los te peuteren.

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, vindt het tijd voor een andere koers: ,,De resultaten van het onderzoek liegen er niet om. Consumenten zijn niet gediend van die enorme stroom aan geadresseerde reclamepost. Dat signaal kunnen en mogen bedrijven niet negeren.”

Poll

Moet dit soort post verboden worden?

  • Nee, bedrijven en organisaties moeten zelf fatsoenlijker worden. (12%)
  • Ja, blijkbaar luisteren ze niet naar bewoners die een NEE-NEE-sticker hebben. (79%)
  • Nee, dit is reclame. Dat kun je bedrijven niet kwalijk nemen. (2%)
  • Voor loterijen wel, maar goede doelen moeten kunnen adverteren. (7%)
7980 stemmen