Volledig scherm
De stereotiepe scheiding tussen meisjes- en jongensspeelgoed is passé. © thinkstock

Steeds meer winkels geloven in genderneutraal speelgoed

Wie zelf kinderen heeft, zal het ongetwijfeld al gemerkt hebben: speelgoed was nog nooit zo stereotiep. De strikte scheiding tussen de met actie gevulde jongensafdeling en de roze prinsessenwereld voor meisjes is ronduit deprimerend, en dat lijken winkels ook stilletjes in te zien.

Zo belooft onder meer de grote keten Marks & Spencer af te rekenen met de seksistische scheiding. Ze willen dan ook 100 procent inzetten op genderneutraal speelgoed. De slimme zet komt er na een reeks klachten van teleurgestelde klanten. 'We willen een brede waaier aan leuk, leerrijk speelgoed bieden dat niet specifiek ontwikkeld is voor kinderen van een bepaalde sekse. We hebben goed geluisterd naar de feedback en beloven tegen de lente van 2014 een genderneutrale speelgoedafdeling', aldus een woordvoerder van het warenhuis.

Ook andere winkels lijken in de voetsporen van M&S te treden. Zo heeft ruim 60 procent van Britse winkels met speelgoedafdelingen de strikte scheiding tussen jongens en meisjes al overboord gegooid. 

Jongens/meisjes
Akkoord, genderneutraal speelgoed zal niet magisch onze hele cultuur bevrijden van stereotiepe denkpatronen, maar het is een stap in de goede richting. Zo hoeven meisjes niet op te groeien als miniatuurversies van koopverslaafde diva's en leren jongens dat ze niet territoriaal moeten zijn over 'hun' speelgoed. Het klinkt als een verademing voor heel wat ouders die wensen dat hun kinderen de kans krijgen om te spelen met wat ze maar willen, zonder vooroordelen.

Wie zich aangesproken voelt, raden we alvast de Facebook-pagina 'Let toys be toys, for girls and boys' aan.

Volledig scherm
© thinkstock