Volledig scherm
© thinkstock

Tien voedingsmiddelen die je nooit zou moeten eten

Je wil gezonder eten en drinken maar hebt geen zin om je dagelijkse portie chocolade te schrappen? Dat hoeft ook niet, als je deze tien - opgesteld door Healthy Living - nooit meer in je mond steekt.

Volledig scherm
© thinkstock

1)    Glazuur
Cupcakes, boterkoeken, taart, donuts... ze zijn extra lekker met een laagje glazuur. Maar ook extra zoet, extra vol en extra... transvetten. Deze zijn extra ongezond, en veranderen de vetstructuur in het lichaam. Ze verhogen de slechte cholesterol, verlagen de goede, veroorzaken ontstekingen, buikvet en allerlei ziektes zoals hartaandoeningen en diabetes.

2)    Bagels
De hoge glycemische index van bagels doet het insulineniveau pieken en veroorzaakt ontstekingen in het lichaam, met versnelde veroudering en meer puistjes tot gevolg.

3)    Verwerkt gebak
Muffins, donuts, taartjes... veel calorieën, veel suikers en veel spijsverteringsproblemen.

Volledig scherm
© thinkstock

4)    Frisdrank
Ook frisdrank bevat te veel suiker en is meteen de reden waarom het te vermijden is.

5)    Gesuikerde ontbijtgranen
Behalve te veel suiker, bevat dit ontbijt praktisch geen nuttige voedingsmiddelen met vroegtijdige honger (en ongezonde snacks) tot gevolg.

6) Margarine
In kleine hoeveelheden is echte boter te verkiezen boven margarine, al wordt die laatste steeds gezonder. Vroeger zat margarine vol transvetten, nu is dat nog 1 à 2 procent.

7)    Tomatensaus uit een pot
Een verborgen bron van suiker die je vaak gebruikt in bereidingen die niet eens zoet zijn. Gebruik verse, zongerijpte tomaten en de saus is minstens even lekker. En gezonder.

Volledig scherm
© thinkstock

8)    Spek
Een pittig extraatje bij de eieren, in een salade of op een broodje. Maar ook vol vet en zouten.

9)    Maraschinokersen
Maraschinokersen, de onnatuurlijk rode kersen in fruitsla uit blik of als kers op een ijsje zijn welbekend. Behalve veel te zoet zijn ze ook gekleurd met kunstmatige kleurstoffen.

10)    Sojasaus
Sojasaus lijkt een goede keuze wegens het laag calorietal en de aanwezigheid van vitamines en mineralen. Maar het blijft erg zout, met risico op opgeblazenheid en een hoge bloeddruk.