We klagen sinds corona meer dan ooit over herrie bij de buren
Herrie op straat. Een tuinfeestje. Harde muziek. De decibellen gieren de schutting over sinds de corona-uitbraak in maart. De politie is veel drukker met meldingen over geluidsoverlast dan andere jaren. We klagen meer dan ooit, blijkt uit de cijfers.
Zit je net rustig in je tuinstoel, besluit de buurman de Hollandse hits op volume ‘de hele buurt geniet mee’ te draaien. Herkenbaar? We klagen meer dan ooit, in ieder geval sinds de politie in 2012 begon met het bijhouden van cijfers over geluidsoverlast van buren of van de straat. Dat blijkt uit politiecijfers die databedrijf LocalFocus heeft verwerkt.
‘Ideale’ cocktail
In januari en februari liep het aantal meldingen nog in de pas met andere jaren. Maar vanaf maart schoten ze plots omhoog. Precies op het moment dat corona in alle hevigheid uitbrak in Nederland. Dat is niet verwonderlijk. We kwamen massaal thuis te werken, mooi weer erbij, vakantie in eigen land (of tuin), vrijwel geen evenementen; dé ‘ideale’ cocktail voor ergernis over het overmatige geluid aan de andere kant van de schutting.
Tekst gaat verder onder illustratie
In vrijwel alle gemeenten gingen de klachten de afgelopen maanden over herrie op straat of lawaaiige buren (geregistreerd als ‘geluidshinder overig’). Nederlanders deden dit jaar, logischerwijs vanwege de eerdere lockdownmaatregelen, veel minder vaak hun beklag over geluidsoverlast bij evenementen of horecazaken.
Lawaai
In april en mei werd bij de politie in sommige gebieden bijna twee keer zoveel geklaagd over lawaai in de buurt als in dezelfde maanden een jaar eerder. Juli spant in aantallen meldingen de kroon: 19.274 kabaalklachten over bijvoorbeeld buren of mensen op straat. Dat aantal was een jaar eerder ‘slechts’ 12.627.
Rotterdam voert de lijst aan met een verdubbeling van het aantal klachten ten opzichte van juli 2019 - van 542 naar 1063 meldingen. Van alle provincies zijn in Groningen de meeste meldingen per 10.000 inwoners geteld: gemiddeld 67,3. Van de gemeenten spant Zandvoort de kroon, met gemiddeld 113,9 klachten per 10.000 inwoners.
Tekst gaat verder onder illustratie
Wat doen agenten als mensen bellen?
Agenten luisteren dan of er nog steeds overlast is. Als dat zo, is bellen ze aan. In de meeste gevallen blijft het bij een waarschuwing, stelt wijkagent Marcel de Rouw over zijn buurt in Vught, waar zeventien procent meer klachten van geluidsoverlast werden gemeld de afgelopen maanden. Afhankelijk van het gesprek en eerdere meldingen kan er ook een boete worden opgelegd met eventueel het in beslag nemen van (geluids-)apparatuur.
,,Maar dat komt niet vaak voor”, zegt De Rouw, die ook een beroep kan doen op buurtbemiddeling om alsmaar terugkerende overlast tussen buren op te lossen. Dat haalt de kou, zelfs nu, meestal wel uit de lucht. Al maakte De Rouw onlangs nog mee dat recidiverende overlastgevers uit hun huis (van de woningstichting) werden gezet.
De mensen zitten al zó lang bij elkaar op de lip, dat zorgt voor irritatie
De wijkagent merkt duidelijk dat er de laatste maanden meer sprake was van geluidsoverlast tussen buren onderling dan anders. ,,De mensen zitten al zó lang bij elkaar op de lip, dat zorgt voor irritatie. Vaak wordt er naar jongeren gewezen, maar ik heb ook regelmatig te maken met volwassenen die lawaai maken. Het lukt niet altijd om langs te gaan. We hebben, zeker in de nachtelijke uren, vaak andere prioriteiten. Aanrijdingen of inbraken gaan toch voor en dat snappen de meeste mensen ook wel.”
Wat kun je zelf doen?
Met een open gesprek bereik je meer dan als je met de deur binnenvalt
Bente London van bemiddelingsbureau BeterBuren, vooral actief in een groot gebied rond Amsterdam, heeft wel tips om samen met de buren te voorkomen dat het uit de hand loopt.
,,Wij zeggen altijd; ga eerst maar eens met elkaar praten en wacht niet tot het stoom uit je oren komt. Want dan escaleert een ruzie vrij snel. En als je dan in gesprek gaat, moet je niet alleen benoemen wat jij wil, maar ook kijken of de ander tijd heeft en of je samen een oplossing kunt bedenken. We zijn nu eenmaal gevoelig voor anderen die je iets op willen leggen. Dan is het vaak meteen van: ik moet helemaal niets. Met een open gesprek bereik je meer dan als je met de deur binnenvalt.’’
Volgens London is het van groot belang je buren te kennen. ,,Hier in de Randstad zitten we dicht op elkaar en we zien steeds meer dat mensen elkaar eigenlijk niet kennen. En dan wordt iets vragen aan een ander al best lastig. Je hoeft geen vrienden te worden, maar als je elkaar een beetje kent, dan weet je dat iemand bijvoorbeeld nachtdienst heeft en in de ochtend slaapt. Of bijvoorbeeld dat er net iemand overleden is. Als je dat niet weet, dan kun je er ook geen rekening mee houden. Informeer elkaar dus tijdig. Je ziet dat nu ook in de coronacrisis. De een moet werken, de ander heeft vakantie met drie rennende kinderen op de verdieping. Investeer dus in goed burencontact.’’
De bemiddelaarster heeft meer tips. ,,Een goede tip is om een briefje in de bus te doen om aan te kondigen dat je een feest hebt. Maar dat kan natuurlijk niet voor iedere barbecue. Maar ga het gesprek aan en geef aan waar je last van hebt en of de ander dat wellicht herkent. Soms ligt de oplossing bij beide partijen. Je moet blijven praten, want als iemand migraine heeft, dan kan de buurman dat niet zien.’’
Bekijk al onze video’s over wonen:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
PREMIUM
Oeps, paaltje geraakt: is het goedkoper om schade te claimen of zelf te betalen?
Rijd je jarenlang schadevrij, dan krijg je een forse no-claimkorting op je autoverzekering. Die kan oplopen tot wel 85 procent. Maar hoe werkt die korting precies? En wat is nou wijsheid als je per ongeluk een paaltje hebt geraakt? -
Woningbouw valt hard terug door hogere rentes en stikstoftegenvaller
Bouwbedrijven in Nederland leveren dit en volgend jaar bijna een tiende minder woningen op dan vorig jaar, verwacht het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). De gestegen kosten voor bouwmaterialen en hogere rentes zetten volgens het onafhankelijke onderzoeksbureau een rem op de bouw. Daarnaast kregen bouwers eind 2022 te maken met een stikstoftegenvaller die waarschijnlijk meespeelt in de krimp. -
PREMIUM9
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
PREMIUM
De Jonge kondigt maatregelen aan om bouwprocedures in te korten: ‘De balans is zoek’
Als het aan minister De Jonge ligt, wordt het lastiger voor burgers om met bezwaren bouwprojecten te vertragen. Een hard gelag voor buurtbewoners of actievoerders die strijden tegen bouwplannen in de omgeving. Bij de projectontwikkelaars, wordt het nieuws met gejuich ontvangen. ,,Je herkent snel de bezwaarmakers die het om financieel gewin is te doen.‘’
-
PREMIUM20
Plast je kat in huis? Zo los je dat op: ‘Veel mensen vinden het niet mooi, maar het lost veel op’
Kattenpis op je vers gewassen lakens: geen pretje. Het plakt, het stinkt en je krijgt de geur er moeilijk uit. Maar hoe komt het dat katten soms op bed plassen? En hoe los je dat het beste op? Anneleen Bru, die onder meer de boekenreeks I Love Happy Cats schreef, helpt je op weg. -
-
-
PREMIUM50
Op korte termijn dalen de energieprijzen, waar doe je als consument goed aan?
Nu Budget Energie als eerste de energieprijzen verlaagt tot onder het prijsplafond, verwachten experts dat meer leveranciers volgen. Waar zit je als klant het beste, in een snel veranderende markt? -
Twee op de drie Nederlanders hebben geen flauw benul van energieverbruik
Energie voor het huis kost per jaar duizenden euro’s, maar twee op de drie Nederlanders weten het eigen verbruik niet.