Volledig scherm
Karlijn, Giullia, Deirdre en Mila wanen zich hier in een ruimteschip, waar ze uitleg krijgen over duurzaamheid. © Jan Zandee

Met VR-bril, Bee-Bot en Scratch op zoek naar duurzaam vervoer

ZALTBOMMEL - Hoe kun je met moderne technieken de wereld duurzamer maken? Die vraag staat deze week centraal tijdens een bijzonder project op vernieuwingsschool De Fonkelsteen in Zaltbommel. 

Brigit Groeneveld

ZALTBOMMEL

Met subsidie van de gemeente Zaltbommel heeft school De Fonkelsteen deze week de mensen van Designweek@school over de vloer. Dit is een sociale onderneming met een interactief onderwijsprogramma waarin technologie, creatief denken en duurzaamheid centraal staan.Tijdens de aftrap op maandagochtend werd meteen duidelijk waar het tot en met vrijdag om draait. Er reed een oude Citroën 2CV het schoolplein op, een allesbehalve duurzame auro. Hoe kan dat anders? Met die vraag gaan de leerlingen uit zowel boven- als onderbouw aan de slag.

Ruimteschip

Dat gaat in stappen en het begint met onderzoek. Naar duurzaamheid: waarom is het belangrijk om zuinig te zijn op de aarde, op de natuur en op elkaar? En naar vervoer: welke manieren zijn er om van A naar B te komen? Sommige leerlingen zouden deze fase het liefst overslaan. ,,Toch moet het zo”, legt Floor van Designweek@school uit. ,,Je kunt nu eenmaal niet iets maken als je je er niet in hebt verdiept.” 

En dus moeten de kinderen het programma in de juiste volgorde doorlopen en de resultaten uploaden. Om het extra leuk te maken, is dit in de vorm van een door Designweek@school ontwikkelde game gegoten. Iedere goed uitgevoerde opdracht levert een onderdeel van een digitaal ruimteschip op. Is dat compleet, dan volgt de lancering. De game is nieuw, en de Fonkelsteen heeft de landelijke primeur. 

Technische snufjes

En de leerlingen? Die vinden het leuk, vooral de technische snufjes. Bij de kleuters zoemt de Bee-Bot rond. Met behulp van deze gestreepte robot op wieltjes zetten ze spelenderwijs de eerste stappen op het gebied van programmeren. Een verdieping lager zitten Mick (9), Marcel (9) en Zoran (11) met een Virtual Reality-bril op. Ze wanen zich in een ruimteschip en kijken naar de aarde. De uitleg over duurzaamheid komt zo extra goed binnen. 

Maar ook potlood en papier doen het nog goed. Even verderop zit namelijk een groepje jongens geconcentreerd te pixel tekenen, wat ook weer verband houdt met de computertaal. ,,De juf kijkt tevreden toe en wijst. ,,Zelfs die leerling daar, die normaal maar moeilijk stil kan zitten, is hierdoor gegrepen. Mooi hè.”

Programmeren

Eind deze week heeft ieder groepje met behulp van het kinderprogrammeerprogramma Scratch een game, een robot of een app gemaakt, die bijdraagt aan duurzamer vervoer. Daarvoor moeten de leerlingen programmeren, maar ook creatief zijn. ,,Beide zijn even belangrijk”, legt Floor uit. ,,Het een lukt niet zonder het ander.” 

Schooldirecteur Jessie Mulder is blij dat subsidie het mogelijk maakt om dit soort projecten naar school te halen. ,,Zelf hebben wij de materialen en de kennis niet. Dit is toekomstgericht, en als team leren wij hier ook van.”