Volledig scherm
Met doek worden de mensen tegen het weer beschermd bij het werk aan de spoorbrug over de Waal bij Zaltbommel. © copyright Marc Bolsius

Pad langs de spoorbrug over de Waal bij Zaltbommel groeit 6 meter per dag

ZALTBOMMEL - Er schuift langzaam een constructie via de spoorbrug over de Waal naar Zaltbommel. Het is de stellage waarmee de spoorbrug aan de oostkant wordt voorzien van een pad voor controleurs van het spoor en de bovenleiding. 

Dit zogeheten passeerpad dient tegelijkertijd als vluchtroute voor treinpassagiers, mocht het boven de Waal misgaan op het spoor.

Treinen blijven rijden

Het bedrijf Qumey Metaal uit Maarssen is al enige tijd bezig met de bouw van het pad, legt projectleider Paul Moll uit. ,,Dat doen we in opdracht van ProRail. De bedoeling van het pad is dat er geschouwd kan worden terwijl de treinen blijven rijden. De inspecteurs kunnen op het pad blijven en hoeven niet op het spoor te komen.”

Volgens Moll is het een lastige klus om het pad aan te brengen. ,,Ook wij willen niet op het spoor werken en vanuit de uiterwaarden kun je niet zomaar met een hoogwerker aan de slag.” Vaak te drassig voor zwaar materieel en bij hoogwater zelfs ronduit nat.

Werkwagen

En dus moest Qumey Metaal een oplossing bedenken. Dat werd een vehikel dat aan de buitenkant van de brug kwam te hangen. Met deze werkwagen kunnen de mensen van het Maarssense metaalbedrijf werken zonder dat ze last hebben van het water. Bovendien hinderen ze de scheepvaart op de rivier niet en hoeven ook de machinisten niet op de rem voor het werk aan de brug.

De werkwagen is speciaal door Qumey voor deze klus gemaakt. ,,Custom made voor deze brug”, aldus Moll. Dat maatwerk heeft één nadeel. ,,Hierna kunnen we deze werkwagen niet meer gebruiken.”

Quote

Elke dag bouwen we tussen de zes en acht meter

Paul Moll, Projectleider Qumey Metaal

De mensen van Qumey zijn aan de Waardenburgse kant met de aanleg van het passeerpad begonnen. ,,Elke dag bouwen we tussen de zes en de acht meter van het pad.” Dat lijkt snel, maar er is 860 meter te overbruggen, dus het duurt nog wel even voor de Bommelerwaardse oever is bereikt. ,,Ik denk dat we net na de zomer klaar zijn.”

Oud beestje

De spoorbrug is een oud beestje en zelfs ouder dan de voormalige verkeersbrug, de voorganger van de Martinus Nijhoffbrug. Die werd in de jaren ‘30 van de 20ste eeuw gebouwd. Toen was de spoorbrug al jaren een vertrouwd beeld in het landschap. Het destijds al kostbare bouwwerk was nodig voor de eerste grote spoorverbinding tussen het noorden en het zuiden van het land, om precies te zijn van Utrecht naar Boxtel. De aanleg van de spoorlijn ging in 1860 van start. Negen jaar later was de brug bij Zaltbommel klaar en konden treinreizigers tot Hedel komen. In 1870 was ook de brug bij Hedel een feit.