Volledig scherm
© PZC

Cliëntenraad heeft vertrouwen in Emergis

KLOETINGE - De Centrale Cliëntenraad Emergis heeft vertrouwen in de toekomst van de instelling. ,,Voor ons is het allerbelangrijkste dat er goede zorg wordt geleverd aan de cliënten", zegt de raad in een schriftelijke reactie.

Emergis heeft de afgelopen maanden orde op zaken moeten stellen na een alarmerend rapport van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Die constateerde een groot aantal problemen bij de instelling. De kwaliteit van zorg en de veiligheid van cliënten waren in het geding, regels werden onvoldoende nageleefd, er was te weinig aandacht voor preventie van agressie en zelfdoding en de raad van bestuur liet zaken op hun beloop.

Eind vorig jaar kreeg Emergis een laatste waarschuwing van de inspectie. Binnen enkele maanden moesten de problemen zijn opgelost, anders zou zij ingrijpen. De organisatie heeft de afgelopen tijd naar eigen zeggen een grote inhaalslag gemaakt en veel verbeteringen doorgevoerd.

Zorgelijk

De Centrale Cliëntenraad herkent dat en is daar steeds bij betrokken geweest. ,,Natuurlijk vonden wij de inspectierapporten zorgelijk. Vervolgens hebben wij gezien dat het personeel heel hard heeft gewerkt om de problemen op te lossen. Wij hebben, met de genomen maatregelen, vertrouwen in de toekomst en wij zullen erop blijven toezien dat de kwaliteit van zorg gewaarborgd blijft.”

De inspectie bevestigt dat Emergis op de goede weg is. ,,Wij hebben gezien dat de zorgaanbieder intensief met verbetermaatregelen bezig is geweest.” De definitieve conclusies van recente bezoeken aan de instelling moeten blijken uit een nieuw toezichtrapport, waaraan de inspectie momenteel werkt.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement