Volledig scherm
De nieuwe glossy Zeeuwse Cultuur Agenda is gepresenteerd, vlnr: hoofdredacteur Rob Bakker, gedeputeerde Anita Pijpelink en hoofdredacteur Edwin de Kort van Omroep Zeeland. © Ruben Oreel

Cultureel magazine is teken van ‘samen sterk’

MIDDELBURG - Het was voor Anita Pijpelink het eerste officiële optreden als gedeputeerde van cultuur. En ze had op het terras van het Zeeuws Museum in Middelburg meteen een uitgebreide vertegenwoordiging van cultureel Zeeland als gehoor. Ze mocht het eerste exemplaar in ontvangst nemen van het nieuwe glossy magazine 'Zeeuwse Cultuur Agenda'. 

Ze noemde het blad een belangrijk signaal van saamhorigheid: ,,Dit magazine laat zien dat culturele instellingen in Zeeland gezamenlijk kunnen optrekken. Dat is fantastisch. De schaal in onze provincie is dusdanig, dat we samen sterk moeten zijn. Met respect voor ieders positie, doelen en doelgroepen moet dat mogelijk zijn."

Rob Bakker, voorzitter van het Zeeuws Orkest, is de drijvende kracht achter de bundeling van de culturele informatie. Vorig jaar begon hij met de glossy 'Zeeuws Klassiek', waaraan hij elf partners wist te verbinden. De 'Zeeuwse Cultuur Agenda’ is een uitbreiding van de klassieke glossy. 

Nu hebben zich vijftig culturele partners aan het blad verbonden. Gedeputeerde Pijpelink was blij met de papieren versie, die je thuis onder handbereik kan houden. Bakker, die hoofdredacteur is van het magazine, liet weten dat er naast het magazine nog meer gebeurt. De Zeeuwse Cultuur Agenda wil zich ook digitaal, op sociale media, op tv en bij evenementen presenteren. 

Daarvoor wordt samenwerking gezocht met Omroep Zeeland en de cultuurzender Parmando24 Culture. Hij zei: ,,Ik weet zeker dat we nu publiek mislopen, mensen die achteraf zeggen 'we hadden willen komen'. Die mensen hebben een zetje nodig en ik hoop dat wij ze dat kunnen geven.”

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement