NK Tegenwindfietsen: Ploegentijdrit gestaakt wegens te harde wind, Max de Jong weer de snelste

video / update 15.00 uurNEELTJE JANS - Dik acht kilometer lang op een ouderwetse Gazelle beuken tegen de wind op de Stormvloedkering. Driehonderd bikkels deden vandaag mee aan de zesde editie van het NK Tegenwindfietsen. Windstoten tot 130 kilometer per uur die vol op het lichaam beukten maakten het tot een extreem zware expeditie. ,,Dit is de zwaarste editie ooit", vonden verschillende deelnemers. Max de Jong was net als vorig jaar de snelste.

Rond 13.45 uur moest de ploegentijdrit worden gestaakt. De wind trok op dat moment aan tot kracht tien en dat werd de organisatie te gortig. Verschillende matten die nodig waren voor de tijdregistratie dreigden eerder al weg te waaien. ,,Vijftien van de twintig ploegen kon helaas niet meer starten. Reden: te veel sturm voor de vrachtwagens die de fietsen moesten aanvoeren.”

Drie minuten langer

Volledig scherm
Stoempen tegen de wind in. © Maurice Steketee

Om 10.00 uur ging de eerste deelnemer van start. Max de Jong (25) uit Giessenburg won de laatste editie en ook dit jaar was hij van de partij. In 2018 finishte hij in 18.16 minuten.  Om maar aan te geven hoe zwaar het dit jaar is: nu deed hij er bijna twee minuten langer over. Toch was hij weer de snelste. Teun Sweere werd tweede voor Martin Lukasse uit Wemeldinge, die daarmee de snelste Zeeuw was.

Om de 30 seconden gingen de 200 individuele deelnemers van start. Om 12.00 uur startte de ploegentijdrit, waar 25 teams aan meededen.  Alle deelnemers reden op dezelfde fiets: een Gazelle herenfiets zonder versnellingen. Waarvan je alleen zadelhoogte mag aanpassen en de banden op spanning mag zetten. Meer was niet toegestaan.

Bart Brentjens, voormalig olympisch kampioen mountainbiken, is nog altijd recordhouder met een tijd van 17 minuten en 51 seconden. Hij won met die tijd de eerste editie in 2013. Toen stond er windkracht 5. Nu gaat het evenement alleen door met kracht 7 of hoger. 
De zwaarste editie was tot nu toe die van 2016, met code geel en windkracht 9. De organisatie stond toen op het punt het evenement af te blazen. Deelnemers wisten de organisatie uiteindelijk alsnog te overtuigen om het door te laten gaan.

Volledig scherm
Het startpunt. © Maurice Steketee
Volledig scherm
Klaar voor de start © Maurice Steketee
  1. Alex Eggermont leerde om de méns te zien: ‘Een programma als Uitstel van Executie, dat is aapjes kijken’
    PREMIUM
    portret

    Alex Eggermont leerde om de méns te zien: ‘Een programma als Uitstel van Executie, dat is aapjes kijken’

    TERHOLE - Als filiaal/rayonmanager van Pabo croste Alex Eggermont uit Terhole (54) door heel het land, nu is hij gebonden aan een scootmobiel. Vijf jaar geleden werd hij geveld door een cva, een beroerte, en dat heeft hem de ogen geopend. ,,Vroeger kon ik snel oordelen over mensen die ik niet kende of sprak. Nu weet ik dat je moet luisteren, inleven en dan reageren.”
  2. Mariniers willen geen verkering met Zeeland: ‘Het ligt niet aan jou. Het ligt aan ons’
    PREMIUM
    Reportage

    Mariniers willen geen verkering met Zeeland: ‘Het ligt niet aan jou. Het ligt aan ons’

    DOORN - Ruim twee uur rijden is het, van Vlissingen naar Doorn. Moet je nog hopen dat er geen files zijn, anders komt er zó een half uur bij. En toch: ,,Die reistijd naar Vlissingen is echt het punt niet”, zegt de marinier met de blonde kuif die net buiten het kazerneterrein wat rekoefeningen doet. Hij klinkt enigszins verbeten. Alsof een marinier zich daardoor zou laten tegenhouden! ,,Ik ken genoeg mariniers die ver moeten rijden om naar hun standplaats te komen. Twee, drie uur. Jawel. En ‘s avonds weer terug. Láchend. Echt.”