Volledig scherm
PREMIUM
Bemanningsleden Josef Nemcek (links) en Marian Sramek bevestigen de slang waarmee lucht het ruim van binnenvaarttanker Primera ingeblazen wordt aan een grote ventilator. De dampen kunnen er dan uit worden geblazen. © Dingena Mol

Ontgassen van schepen: Een hoofdpijndossier, letterlijk en figuurlijk

ReportageNet als de meeste binnenvaartschippers wil Ton Quist helemaal niet varend ontgassen. Maar de onbegrijpelijke regelgeving dwingt hem er soms toe. Hij maakt zich zorgen. Over Zeeland - ,,dat dreigt het afvoerputje te worden” – en de toekomst van zijn vak - ,,de machine komt straks heel langzaam tot stilstand.”

De Thoolse schipper Ton Quist heeft zijn binnenvaarttanker Primera afgemeerd aan de kegelplaats voor de Beatrixsluis bij Vreeswijk. Zowel op de voor- als de achterkant van zijn 135 meter lange en 17 meter brede schip voert hij één blauwe kegel, wat betekent dat hij een licht ontvlambare lading bij zich heeft. In zijn tanks zit platformate, een kankerverwekkend product. Aan dek tilt Quist het deksel van een rode detonatiepot één seconde op. ,,Ruik eens”, zegt hij, waarna hij de pot ogenblikkelijk weer hermetisch sluit. De geur is chemisch, gas-achtig. ,,Als ik na het lossen mijn ladingtanks hiervan schoon zou blazen, wat wettelijk mag, ruiken ze dit tot in Drenthe aan toe.”

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement