Volledig scherm
Sluis 20190404 Wethouder Francois Babijn © Camile Schelstraete

Partij voor Zeeland: reparatie veerboot kan veel sneller

VLISSINGEN - De Partij voor Zeeland (PvZ) denkt dat de uitgevallen veerboot Willem-Alexander veel sneller te repareren is dan exploitant Westerschelde Ferry beweert.

De Prins Willem Alexander, één van de twee veerboten die tussen Vlissingen en Breskens varen, werd 8 augustus uit de vaart gehaald nadat een generator was vastgelopen. De generator drijft de schroef aan. Het betrof een nieuwe generator die voor de zomer preventief was geïnstalleerd. 

Directeur Martin Martens van de Westerschelde Ferry gaf begin september aan dat het euvel niet snel te verhelpen is. Reden: er zijn weinig deskundigen die de ‘unieke’ veerboten kunnen repareren. Daarom zou één van de twee veerboten, die veel door scholieren worden gebruikt, minimaal twee maanden uit de vaart zijn.

Informatie

In vragen aan Gedeputeerde Staten stelt de Partij voor Zeeland dat de reparatie vrij snel is uit te voeren. Fractievoorzitter François Babijn heeft technische informatie ingewonnen. ,,Een nieuwe as draaien kost een dag, lagers vervangen ook een dag, de generator opnieuw wikkelen een week. Wij constateren ook dat er voldoende Zeeuwse of in Nederland gevestigde bedrijven zijn die deze werkzaamheden kunnen uitvoeren.”

Engeland

Waarom duurt de reparatie dan zo lang en moet die in Engeland plaatsvinden?, vraagt de PvZ zich af. De Statenfractie wil ook weten of er verschillende offertes zijn gevraagd en of de veerboten tegen een acceptabele prijs kunnen worden uitgerust met standaard generatoren die makkelijker te repareren en te vervangen zijn. Ook vraagt de PvZ waarom er geen reservegenerator voorhanden was. 

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement