Volledig scherm
Oosterscheldekering © Google Streetview

Snelheid op Oosterscheldekering waarschijnlijk omlaag

NEELTJE JANS - Bestuurders kunnen in de toekomst waarschijnlijk minder hard over de Oosterscheldekering. Rijkswaterstaat wil de maximumsnelheid op het traject verlagen van 100 naar 80 kilometer per uur.

,,Er is een heel reële kans dat we dat gaan doen", zegt woordvoerder Edwin de Feijter. ,,Dat heeft alles te maken met de verkeersveiligheid. We willen eigenlijk al een behoorlijke tijd dat daar geen 100 meer mag worden gereden."

Een verlaging naar 80 kilometer per uur heeft meer voeten in de aarde dan het vervangen van de borden. De volledige inrichting van de weg moet worden afgestemd op de veranderde snelheidslimiet. ,,Daar zijn we nu serieus naar aan het kijken", zegt De Feijter. Hij verwacht dat de nieuwe situatie binnen enkele jaren een feit kan zijn.

Landbouworganisatie ZLTO hoopt dat bij de herinrichting ook rekening wordt gehouden met landbouwverkeer. Dat mag nu niet over de kering. Jarenlang werd dat via de werkweg min of meer gedoogd, maar vanwege het jarenlange onderhoudswerk aan de kering is dat inmiddels ook fysiek niet meer mogelijk.

De ZLTO is in overleg met Rijkswaterstaat. ,,Wij zeggen: als je toch kijkt hoe die weg er in de toekomst uit moet zien, dan kun je dit aspect gelijk meenemen", zegt provinciaal secretaris Ko de Regt. ,,De verkeersveiligheid staat daarbij ook voor ons voorop. Daar gaan we zeker niet aan tornen."

De Regt inventariseert momenteel de behoefte binnen de sector. Die is aanzienlijk, zo luidt zijn voorlopige indruk. ,,Het gaat niet alleen over landbouw, maar ook bijvoorbeeld om aannemers, loonwerkers en grondverzetbedrijven."

Er komen steeds meer specifieke machines, die vaak in samenwerkingsverbanden worden ingezet, signaleert De Regt. ,,Dat zijn dure spullen. Die doen niet alleen een rondje dorp, maar werken bovenlokaal. Dan is het natuurlijk een beetje vreemd dat je in een landbouwprovincie als Zeeland niet gewoon van het ene naar het andere eiland kunt."

Landbouwverkeer kan op aanvraag 's nachts wel door de Westerscheldetunnel. ,,Dat gaat, al sinds de tunnel er is, perfect", aldus De Regt. Voor de Zeelandbrug heeft de provincie vorig jaar een proef gedaan, waarbij landbouwverkeer op afgesproken tijden in colonne over de brug kan. De ervaringen worden momenteel uitgewisseld.

Rijkswaterstaat kent de wens van de landbouwsector voor de kering. ,,Die is al langer bekend", zegt woordvoerder De Feijter. ,,Wij hebben aangegeven dat we de resultaten van de proef op de Zeelandbrug afwachten. Zijn die positief, dan zijn we vervolgens niet ongenegen om eens te kijken of het mogelijk ook op de Oosterscheldekering wat te realiseren."

Daarvoor moet de maximumsnelheid omlaag.  ,,Met 100 kun je dat vergeten. Dan is het sowieso een no-go. Bij 80 wordt het iets reëler, al zullen de landbouwers wel aan een hoop voorwaarden dienen te voldoen en garanties moeten geven. Daar zullen we samen met de sector naar kijken."