Wanneer is het vaarwel diesel en welkom elektrische vrachtwagen? Een programma van HZ rekent het uit
GOES - Wanneer ruilen transportbedrijven hun diesels in voor elektrische vrachtwagens? Dat moment komt rap dichterbij nu steeds meer steden en havens CO2-vrije zones aankondigen. Dankzij een rekenmodule die is ontwikkeld op de HZ University of Applied Sciences, kunnen Zeeuwse transportondernemers vanaf nu beter bepalen op welk moment ze hun wagenpark moeten vergroenen.
Zeeland boekt daarmee een primeur. Elders in Nederland bestaat zo’n rekenmodule nog niet. Het lectoraat Supply Chain Innovation van de HZ wist die wel in elkaar te knutselen. Transportondernemers zijn maar wat blij met dit Zero Emissie Transport Kompas, dat donderdag is gepresenteerd bij transportbedrijf Zuidwest Logistiek in Goes. Een beetje hulp kunnen transportondernemers wel gebruiken, want de aanschaf van de eerste generatie elektrische vrachtwagens is duur en de actieradius zal mogelijk onvoldoende zijn. Hoe oud het wagenpark is, speelt ook een rol. Moet je nog een tijdje door dieselen of is nu het moment om voor elektrisch te gaan?
Moeilijke beslissing
,,Het is een moeilijke beslissing voor ondernemers. Als ze nu nog een nieuwe dieseltruck kopen, is dat misschien goedkoper dan een elektrische, maar in 2025 mag je Rotterdam al niet meer in met een diesel”, zegt Jakolien van der Meer van de HZ. Samen met Céline Degroote deed zij het onderzoek en ontwikkelde ze de rekenmodule. De logistiek is wel verplicht om te vergroenen. Volgens het Klimaatakkoord moeten transportbedrijven in 2030 bijna de helft minder CO2 uitstoten dan in 1990.
Chauffeurs maken zoveel kilometers dat je je afvraagt of dat op elektrisch ook kan.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Met een elektrische vrachtwagen is een transportbedrijf er namelijk nog niet. Op het eigen terrein of het bedrijventerrein zal een laadstation moeten worden gebouwd, om maar te zwijgen van de benodigde nieuwe snellaadpunten langs snelwegen en op industrieterreinen. De huidige snellaadpunten zijn geschikt voor elektrische auto’s, maar bieden veel te weinig laadvermogen voor een elektrische vrachtauto.
Koeriersdienst
Directeur en mede-eigenaar Corné van Oeveren van Zuidwest Logistiek zit op het vinkentouw. Zijn wagenpark bestaat uit 25 vrachtwagens die dagelijks goederen distribueren in de Benelux. Een andere tak van het bedrijf is een koeriersdienst die met 20 bussen in heel Europa rijdt. ,,Met de koeriersdienst rijden we ook regelmatig naar Rotterdam. Dus zullen we ook naar die busjes moeten kijken als de emissievrije zone er komt.”
Het wagenpark van Zuidwest Logistiek is vrij nieuw. De oudste vrachtwagen is 4,5 jaar oud. Normaal gesproken is een vrachtwagen na 7 jaar aan vervanging toe. ,,Het voordeel is dat onze diesels allemaal Euro 6 motoren hebben. Dat zijn de schoonste diesels die je nu kunt kopen. Niettemin moeten we binnen nu en zes jaar kijken naar vervanging. Dat is een enorme uitdaging. Sommige vrachtwagens rijden 1000 kilometer per dag. Chauffeurs maken zoveel kilometers dat je je afvraagt of dat op elektrisch ook kan. Misschien moeten we daarom ook hybride vrachtwagens overwegen. Of misschien waterstof. Dat zijn tussenoplossingen totdat elektrische volledig staat.”
Zes adviezen
De tijd moet uitwijzen wanneer de eerste elektrische vrachtwagen bij Zuidwest Logistiek in bedrijf gaat, zegt Van Oeveren. Het HZ-kompas geeft namelijk geen eenduidig advies voor Zuidwest Logistiek. ,,Ik heb het hele wagenpark plus de kilometrage ingevoerd. En welke voertuigen naar verwachting straks in emissievrije zones gaan rijden. Daar komen verschillende scenario’s uit. Bijvoorbeeld in hoeverre de overheid verduurzaming stimuleert. Er komen wel zes adviezen uit waaruit wij straks een keuze moeten maken. Maar handig is die tool wel. Wij hoeven nu niet zelf het wiel helemaal uit te vinden.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
‘Mission Impossible’: Veerse stikstofrechten terughalen voor woningbouw
Mission Impossible. Die woorden gebruikte wethouder René de Visser (SGP, ruimtelijke ordening) om aan te geven hoe de kansen zijn om de stikstofrechten van 110 Zoutelandse varkens terug te krijgen voor woningbouw.Zoutelande -
Vernielingen duxplexwoningen in Meliskerke, ‘door diverse kinderen’
De leegstaande duplexwoningen in de Sivertstraat in Meliskerke zijn mikpunt geworden van vandalisme. Ruiten zijn vernield, de woningen zijn betreden en er ligt in de hal en buiten veel glas. De daders? Diverse kinderen, zegt Meliskerke.info op Facebook.Meliskerke -
Gebrek aan goals breekt Groene Ster Vlissingen ook op tegen concurrent: ‘Verliezen is altijd pijnlijk
De zaalvoetballers van Groene Ster Vlissingen hebben vrijdagavond in de kampioenspoule eredivisie met 3-6 verloren van directe concurrent FCK De Hommel. Na de zoveelste verliespartij rest er nog maar één vraag: waar spelen de Vlissingers eigenlijk nog voor?Vlissingen -
PREMIUM
Reddingsbrigade waarschuwt voor vollopen Verklikkerplaat en strand
De Strandreddingsbrigade Westerschouwen roept mensen op vanmiddag en zaterdagmiddag niet naar het Verklikkerstrand te komen. De Verklikkerplaat- en het strand in Renesse, tussen Julianahoeve en het Duinhoevepad, lopen door hoog water en harde wind vol. ,,Voorkom natte voeten.”Renesse -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.”
-
PREMIUM
‘Als je er oog voor hebt, zie je dat Terneuzen een groot openluchtmuseum is’
Terneuzen? Lelijke stad! Niks aan! Ja, zo kennen we er nog wel een paar. Kunstkenner Jaap Clement uit Waterlandkerkje gooit het over een andere boeg. ,,Als je er oog voor hebt, zie je dat Terneuzen één groot openluchtmuseum is.’’Terneuzen -
-
-
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen.