Volledig scherm
Vooral de sterke 'merken' Bløf en Racoon (hier samen op Concert at Sea) vijzelen het imago behoorlijk op. © Lex de Meester

Zeeuwen trots op cultuuraanbod in eigen provincie

VLISSINGEN - Zeeuwen zijn opvallend goed te spreken over het cultuuraanbod in de provincie. Vooral de sterke 'merken' Bløf en Racoon vijzelen het imago behoorlijk op.

Samen met de Universiteit van Amsterdam peilt Hendrik Beerda Brand Consultancy elke twee jaar hoe de eigen inwoners het cultuuraanbod in hun provincie ervaren en wat zij de sterkste merken vinden. Deze keer werkten 7850 mensen eraan mee.

Inwoners van Noord-Holland ervaren het rijkste cultuuraanbod, gevolgd door Groningen en Friesland. Zeeland doet het opmerkelijk goed, met een vierde plaats. Twee jaar geleden stond de provincie nog zevende, in 2013 zelfs achtste.

,,Dan doe je het gewoon hartstikke goed", zegt Hendrik Beerda. ,,Zeeland heeft voor de eigen inwoners een heel aantrekkelijk cultuuraanbod. Als je kijkt naar de culturele top-10 van Zeeland, dan valt op dat daar ongelooflijk sterke merken tussen staan, die ook steeds sterker worden. Dat Bløf en Racoon bovenaan staan, helpt al heel veel, maar bijna de hele top-10 bestaat uit topmerken."

De complete top-10:

1. Bløf

2. Racoon

3. Deltapark Neeltje Jans

4. Concert at Sea

5. Watersnoodmuseum

6. CineCity

7. Film by the Sea

8. Het Arsenaal

9. Stoomtrein Goes-Borsele

10. Bevrijdingsfestival

Grote spelers zoals het Zeeuws Museum en het Zeeland Nazomerfestival vallen buiten de top-10.

De provincie die het op cultuurgebied het slechtst doet, is Flevoland. Die heeft volgens Beerda vooral het imago van een slaapprovincie. Bewoners gaan naar elders om te werken en te recreëren. Voor aan aantrekkelijk imago mist Flevoland 'culturele iconen'. Precies wat Zeeland wel heeft, aldus Beerda.

Voor het eerst is in het onderzoek niet alleen gekeken naar cultuurmerken, maar ook naar sportmerken. In Zeeland steekt de Kustmarathon er met kop en schouders bovenuit, zegt Beerda. De nummers twee (NK Tegenwindfietsen) en drie (Skidôme in Terneuzen) volgen op ruime afstand.

 ,,Dat het NK Tegenwindfietsen zo hoog staat, heeft te maken met het feit dat mensen het grappig vinden", vermoedt Beerda. ,,Dat merk blijft hangen door de originaliteit en de uniciteit, waardoor het draagvlak groot is. Dus dat doen ze slim."