Volledig scherm
De fastferry op de Westerschelde, tussen Vlissingen en Breskens. © Dirk-Jan Gjeltema

Zeeuwse bussen en fast ferry krijgen ruime voldoende van passagiers

MIDDELBURG - Zeeuwse buspassagiers en mensen die met de fast ferry reizen zijn tevreden. De bus krijgt een 7,5 en de boot een 7,9 als rapportcijfers. De tevredenheid is overigens wel gedaald, zegt de provincie Zeeland. Er wordt vooral gemopperd over vertragingen en de manier waarop mensen geïnformeerd worden.

Elk jaar wordt landelijk gekeken hoe tevreden mensen zijn met het openbaar vervoer. De veerdienst schommelt altijd een beetje tussen een cijfer net onder of net boven de 8. De bussen komen eigenlijk nooit boven de 7,5. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de OV-klantenbarometer.

Klantvriendelijk

Uit het onderzoek blijkt dat mensen die met de bus reizen beter te spreken zijn dan voorheen over de klantvriendelijkheid van de buschauffeurs. Passagiers vinden wel dat de Zeeuwse  bussen vaker moeten rijden en dat ze beter geïnformeerd worden over vertragingen. Zeeuwen die met de veerboot over en weer varen zijn erg tevreden over de prijs van het kaartje. Minder tevreden zijn ze over het aantal afvaarten en vertragingen.

Bij eigenaar Westerschelde Ferry kwamen vorig jaar 67 klachten binnen, 31 meer dan in het jaar ervoor. De provincie Zeeland - eigenaar van de veerdienst - heeft daar wel een verklaring voor. Het afgelopen jaar kwam er een einde aan het gebruik van de OV-chipkaart. Bij busvervoerder Connexxion kwamen iets meer dan 2200 klachten binnen, 337 meer dan in 2017. Die klachten hadden vooral te maken met het in- en uitchecken, de dienstregeling en het op tijd rijden van de bus. 

Klachten

Vorig jaar was een jaar met veel wegwerkzaamheden en omleidingen voor de bussen. Klachten over het niet op tijd rijden kwamen vooral uit Walcheren, bij Vogelwaarde en Kloosterzande en de kade bij Sas van Gent. Klachten over uitchecken hebben ook vooral te maken met wegwerkzaamheden als bushaltes (tijdelijk) verplaatst moeten worden. Daardoor moeten buspassagiers soms kilometers noodgedwongen omrijden. Als mensen een klacht indienen, wordt het te veel betaalde bedrag terugbetaald. 

De Stichting Scholierenvervoer Zeeland heeft vorig jaar een enquête gehouden onder scholieren die verder dan tien kilometer van school wonen en daarom reizen met het openbaar vervoer. Het onderzoek is uitgezet onder leerlingen van het voortgezet onderwijs, de HBO en het MBO. Het aantal teruggestuurde enquêtes was met acht procent teleurstellend. De uitkomsten zijn vrijwel identiek aan die van vorig jaar. Leerlingen klagen vooral over vertragingen. Er zijn geen specifieke routes waar scholieren het meest ontevreden over zijn. 

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement