De bouw van windpark Borssele in Vlissingen-Oost. Het is de vraag of Zeeland genoeg kabel heeft om die windstroom tre transporteren
Volledig scherm
PREMIUM
De bouw van windpark Borssele in Vlissingen-Oost. Het is de vraag of Zeeland genoeg kabel heeft om die windstroom tre transporteren © Lex De Meester

Zeeuwse kabels en buizen kunnen overgang naar duurzame energie niet aan

MIDDELBURG - In 2030 telt Zeeland 120.000 elektrische auto’s maar als het elektriciteitsnetwerk niet wordt aangepast, staan ze in veel regio’s een deel van de dag stil. Om de Zeeuws-Vlaamse industrie schoner te maken, is waarschijnlijk een extra elektriciteitskabel onder de Westerschelde nodig. En het is nog de vraag hoe alle stroom van de windparken op zee via Zeeland naar de rest van het land kan worden getransporteerd.

Om de klimaatdoelstellingen te halen gaan woningen van het gas af, neemt het aantal elektrische auto’s enorm toe en schakelt de industrie over op elektriciteit en waterstof. Zowel de vraag naar als het aanbod van groene stroom neemt de komende jaren enorm toe. De provincie heeft laten onderzoeken wat dit betekent voor het huidige netwerk van elektriciteitskabels en gasleidingen.

  1. Zeeuwse bestuurders: ‘Behandel Zeeland nu eens als volwaardige provincie en niet als een of ander wingewest’
    PREMIUM
    Update 17.27 uur

    Zeeuwse bestuur­ders: ‘Behandel Zeeland nu eens als volwaardi­ge provincie en niet als een of ander wingewest’

    VLISSINGEN - Dat de Tweede Kamer staatssecretaris Barbara Visser opnieuw op het matje roept over de marinierskazerne, is zijn zaak. Het verandert niets aan het gevoel dat in Zeeland leeft: we zijn bedonderd. Zeeuwse bestuurders willen nu vooral praten over compensatie. ‘Zeeland moet nu eens als een volwaardige provincie worden behandeld en niet als een of ander wingewest’.