Volledig scherm
In de tijdelijke hoofdbibliotheek aan de Duitslandlaan kunnen bezoekers al voor diverse doeleinden terecht. Het Forum gaat echter veel meer bieden. © Peter Franken

Bibliotheek wordt unieke plek met meer functies dan ooit

In de oude hoofdbibliotheek opent begin volgend jaar Het Forum haar deuren. Een plek waar de 'bieb' met de gemeente en zo'n 35 maatschappelijke organisaties diensten gaan verlenen.

Quote

Een bezoeker aan het Forum komt op een centrale plek binnen en wordt daar in contact gebracht met de juiste organisa­tie en persoon

Joke Mos

De bouwwerkzaamheden aan het Stadhuisplein zijn nog in volle gang. Op 25 januari volgend jaar is de grote opening. Naast de gemeente en het publieksplein krijgt de nieuwe Bibliotheek samen met 35 samenwerkingspartners een nieuwe centrale plek waar iedereen terecht kan voor vragen over uiteenlopende onderwerpen. Volgens directeur Joke Mos wordt het een unieke plek in en voor Zoetermeer.

,,Een aantal jaren geleden zijn we gestart met plannen maken voor het Forum, een plek waar tientallen organisaties samenkomen en waar iedere Zoetermeerder elke dag in de week terecht kan. De ruimte zal ingedeeld worden in vijf pleinen, aangegeven in verschillende kleuren. Organisaties op het gebied van lezen, educatie en ontwikkeling, samenleving, gezondheid, welzijn en cultuur en stad vormen begin volgend jaar een centrale plek. Doel is het laagdrempelig aanbieden van voorzieningen aan de Zoetermeerder. Behalve de medewerkers zullen er ook veel vrijwilligers actief zijn."

Naast de Bibliotheek zullen organisaties als De Opvoedpoli/Care Express, het Jongeren Informatiepunt, Stichting Mooi en Stichting Pi- ëzo, ZoSamen en OnderwijsAdvies en nog veel meer culturele, maatschappelijke en educatieve organisaties een prominente plek innemen. De bibliotheek houdt de regie. Mos legt uit: ,,Door verandering van de maatschappij wordt een steeds groter beroep gedaan op de zelfredzaamheid van burgers. Door laaggeletterdheid of door gebrek aan kennis weet niet iedereen zijn weg te vinden in onze samenleving als het gaat om het inwinnen van informatie over maatschappelijke onderwerpen. Een bezoeker aan het Forum komt op een centrale plek binnen en wordt daar in contact gebracht met de juiste organisatie en persoon."

Gekoppeld

,,Iedereen wordt door de (vrijwillige) gastheren en -vrouwen opgevangen. Na het aanhoren van de vraagstelling kan de juiste organisatie en medewerker aan de bezoeker gekoppeld worden. Zo versterken we elkaar als partnerorganisaties in het Forum. Belangrijk is dus dat alle medewerkers en vrijwilligers weten welke partners aanwezig zijn in het pand en met welke vragen iemand bij wie terecht kan. Dit zal door middel van kennismakingen, speeddates, intranet en trainingen aangeleerd worden."

Het Forum wordt een ruimte met een open sfeer, weinig balies, diverse zitplekken en de medewerkers lopen rond. De openingstijden zijn van 08.00 tot 20.00 uur, zeven dagen in de week. Dit betekent niet dat alle partners dan altijd aanwezig zijn, maar er is altijd iemand ter plekke die een bezoeker te woord kan staan en tips en advies kan geven. Er zijn ook 'luchtige' redenen om een bezoek te brengen aan het nieuwe centrale servicepunt.

Kop koffie

Quote

We zijn nog volop in ontwikke­ling voordat eind januari de opening echt gaat plaatsvin­den

Joke Mos

,,Restaurant 1892 zal het Forum Café openen. Voor een kop koffie met iets lekkers of een kleine maaltijd kan iedereen zeven dagen in de week terecht. In de ochtend zijn er veel forenzen die een kop koffie komen drinken of ontbijten in het Forum." Ontspannen een krant lezen, meedoen met een workshop of het nieuwe theaterprogramma bekijken, behoort ook tot de mogelijkheden. Senioren leren digitale vaardigheden en eenzame mensen kunnen sociale contacten opdoen. Iedere Zoetermeerder zal iets in het Forum kunnen vinden.

Ook het huidige Taalhuis krijgt een plek in het Forum en wordt zelfs uitgebreid naar een Digi-Taalhuis. Niet alleen worden mensen hier begeleid naar een taaltraining en ondersteunen Taalmaatjes mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven, maar ook op het gebied van digitale vaardigheden krijgen mensen hier hulp. ,,Binnen onze klankbordgroep bespreken we alle plannen en gaan we nog bekijken welke thema's er eventueel ontbreken.

Iedere partner heeft op zijn eigen gebied de nodige kennis. Door die te bundelen en van elkaar te weten wat er leeft, kunnen we nog beter inspringen op de behoefte van de bezoeker", weet Mos. Daarnaast komen er nog een begeleidend verbinder en pleinbeheerders. ,,We zijn dus nog volop in ontwikkeling voordat eind januari de opening echt gaat plaatsvinden."

Volledig scherm
Joke Mos (l.) en communicatieadviseur Claudia Hilgers. © Peter Franken

Uniek

Inwoners hoeven niet bang te zijn dat mensen alleen nog maar bij het Forum terecht kunnen met vragen. Qua locatie en bereikbaarheid is het soms handiger zichtbaar en aanwezig te blijven in de wijken zelf. De bibliotheek onderzoekt de mogelijkheden om nog breder in de wijken aanwezig te zijn, bijvoorbeeld bij en in samenwerking met andere organisaties.

Mos: ,,Ik kijk enorm uit naar het nieuwe Forum. Van het samenwerken met onze partners en het bedenken van nieuwe ideeën om de eindgebruiker tot dienst te zijn, krijg ik enorm veel energie. Het is op deze schaal - met zoveel thema's - en dan zo geïntegreerd als hier, uniek in Nederland. We helpen en verbinden elkaar. Het Forum wordt een plek waar iets te beleven valt en waar mensen worden verrast. Op zondag bijvoorbeeld kunnen de kinderen leuke dingen ondernemen terwijl de ouders genieten van een kop koffie."

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Zoetermeer