Volledig scherm
Archiefbeeld ter illustratie: Prins Claus en de toenmalige burgemeester J.W. Wegstapel in 1974 in Zoetermeer. Claus had net de eerste paal geslagen voor de wijken Buytenwegh en De Leyens waar laagbouw de boventoon zou voeren. © Archiefbeeld

Door studie van straatnamen je wijk beter leren kennen

Door een studie van de straatnamen je wijk beter leren kennen, dat is wat Gerard Oosterhout deed. De 82-jarige Zoetermeerder woont al veertig jaar in de wijk Buytenwegh de Leyens, tijd genoeg dus om er rond te lopen en de ogen goed de kost te geven.

Die fascinatie was gisteren onderwerp van een bijeenkomst die werd gehouden in PiëzoCentrum Buytenwegh. De wijk draagt namen van componisten en musici, verzetslieden uit de Tweede Wereldoorlog en van beroemde schrijvers. ,,Aan de overkant van de spoorlijn, daar liggen de boeken", grapt Oosterhout. Hem vielen vooral de straten met namen van componisten en muzikanten op.

,,Die liggen in de muziekbuurt, daar heten straten naar beroemde componisten zoals Paganini en Bach." Maar ook er is ook een straat vernoemd naar Peter Schat, de in 2003 overleden componist van 'moderne, atonale muziek'.

Inconsequent

Wie het was die ooit deze namen uitkoos, kon Oosterhout niet meer achterhalen. Wel dat het wat inconsequent gebeurde, want sommige straten zoals de Debussyrode, dragen alleen de achternaam van de componist, terwijl andere juist een achter- en voornaam hebben. Waarom dat was, is een ander klein mysterie.

,,Maar de straatnamen zijn een middel om mensen een idee te geven van de wijk en om te weten te komen dat de wijk geschiedenis in zich heeft. Toen Leiden ontzet moest worden, trokken de Geuzen hier voorbij. De Zoetermeerders die hier woonden, hebben toen de dijk doorgestoken, waardoor alles onder water liep. Dat is een beetje weggedrukt in de geschiedenis, maar Buytenwegh is heel bijzonder."

Elke ochtend het nieuws uit Zoetermeer in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

  1. Emile en Sjaak geven oude elektrische auto’s nieuw leven: ‘We krijgen zelfs verzoeken uit Australië’
    PREMIUM

    Emile en Sjaak geven oude elektri­sche auto’s nieuw leven: ‘We krijgen zelfs verzoeken uit Australië’

    De eerste elektrische auto’s in Nederland stammen al uit 2007, maar verkeren vaak nog in prima staat. Alleen is er één klein probleempje: ze komen niet meer zo ver. Met de bestaande batterijen halen ze meestal niet meer dan 80 kilometer. Twee jonge ondernemers in Delft hebben daar nu iets op gevonden. Zij bouwen nieuwe batterijen in de oude auto's, waardoor die 250 kilometer kunnen rijden. ,,We krijgen zelfs verzoeken vanuit Australië.’’

In samenwerking met indebuurt Zoetermeer