Volledig scherm
PREMIUM
Foto ter illustratie. © Jacques Zorgman

Ruzies opgelost dankzij inzet buurtbemiddeling

Burenruzies in de stad worden vaker opgelost. Dat meldt Buurtbemiddeling Zoetermeer waar inwoners kunnen aankloppen bij een conflict. Het afgelopen jaar vroegen 167 mensen om hulp.

Quote

Hoe eerder iemand aanklopt, hoe minder groot de kans is dat de situatie escaleert

Mariette Knoop

Van die 167 zaken werden er 102 positief afgesloten. Dat resultaat is een kleine stijging ten opzichte van 2016. Toen benaderden 192 Zoetermeerders het bemiddelingsinitiatief en vonden er 100 een oplossing. In 2015 werden 87 van de 149 kwesties opgelost, in 2014 68 van de 170. ,,Een nog belangrijkere graadmeter om het succes te meten is voor ons het percentage mensen dat zegt zich fijner te voelen. We doen namelijk aan nazorg en bellen een aantal weken erna nog op of de situatie nu echt beter is", zegt Mariette Knoop van Buurtbemiddeling Zoetermeer. In 2016 gaf 71 procent van de inwoners aan dat ze zich beter voelde na tussenkomt van de buurtbemiddeling. In 2017 ging dat om 74 procent. 

Het initiatief voor een gratis 'bemiddelingsbureau' ontstond begin 2000. Een paar jaar later werd Buurtbemiddeling Zoetermeer opgericht. Steeds vaker kloppen inwoners bij Knoop en de meer dan twintig vrijwilligers aan. Dat er meer conflicten worden opgelost ligt volgens Knoop aan de expertise die de vrijwilligers door de jaren heen hebben opgebouwd. ,,Ons team bestaat grotendeels uit mensen die een mediation-opleiding hebben gevolgd en echt ervaring hebben. Kwaliteit is één van de verplichtingen", aldus Knoop. 

Soms moeten zaken worden afgewezen. Het afgelopen jaar konden 28 van de 167 zaken niet worden aangenomen. ,,Er is dan bijvoorbeeld sprake van een psychisch probleem bij een buurman of buurvrouw. We verwijzen diegene dan door naar een andere instantie."

In samenwerking met indebuurt Zoetermeer