Volledig scherm
Ook met een parkeervergunning vinden bewoners van de Zutphense binnenstad vaak geen plek. Het ’s-Gravenhof bijvoorbeeld staat bijna altijd vol. © Arjan Gotink

‘Waarom niet gewoon achteraf betalen in Zutphen?’

De aanpassingen in het parkeerbeleid van de gemeente Zutphen leiden tot gespreksstof en scepsis in de stad. Zijn er echt nog vergunningsplaatsen in de binnenstad te vergeven? ,,Als ik ’s avonds thuiskom, staat het bijna altijd vol.’’

De Paardenwal, donderdagmiddag. Een parkeerplaats waarvandaan je vrijwel meteen in het winkelgebied bent. Een deel ervan is uitsluitend voor vergunninghouders, die hun auto ook elders op deze parkeerplaats mogen neerzetten, maar niet op zaterdag. Een vrouw stuurt haar auto een parkeerplek in en stapt uit. Een andere vrouw ziet het en zegt: ,,U staat op een vergunningsplek, dat kan een grote boete opleveren.”

Kortom, het is - zoals in veel andere steden ook - opletten geblazen voor wie zijn auto in of bij het centrum kwijt wil. Je hebt niet altijd het geluk dat vriendelijke voorbijganger je even waarschuwt.

Verjaardagsvisite

Het nieuwe parkeerbeleid maakt in elk geval een eind aan het ritueel dat verjaardagsvisite om de twee uur naar de parkeerautomaat moet, omdat de maximale parkeertijd er dan op zit. Of dat je de auto een stuk buiten de binnenstad moet neerzetten. Bewoners kunnen een bezoekerspas aanschaffen en die ter beschikking stellen aan hun gasten. ,,Dat zou wel fijn zijn, ja, als je niet steeds met die twee uur rekening hoeft te houden”, zegt een inwoonster van Deventer die net bij de parkeerautomaat op het ’s-Gravenhof 4,30 euro heeft betaald - precies goed voor een bezoek van twee uur.

,,De bezoekerspas is zeker een verbetering”, zegt Fred Senator uit Eefde, de beheerder van de synagoge in Zutphen. Maar toeristen en winkelpubliek hebben niets aan zo’n pas. Ze gaan immers niet bij bewoners of een bedrijf op bezoek. Waarom maak je het niet gewoon mogelijk dat mensen achteraf parkeergeld betalen, al naar gelang de tijd dat hun auto er stond?”

Hij is evenmin onder de indruk van het besluit om de nog vrije vergunninghoudersplaatsen beschikbaar te stellen aan bewoners van buiten het eigenlijke vergunningshoudersgebied. ,,Dat zijn natuurlijk alleen incourante plekken.”

Basketbalkooi

Ook de bewoners hebben hun bedenkingen. ,,Als ik ’s avonds thuiskom, staat het bijna altijd vol”, zegt een bewoner die gewend is op de Boompjeswal te parkeren. Miriam Kemperman, die woont aan de Dieserstraat: ,,Er is in deze buurt altijd wel plek vrij, achteraan in de straat, bij de scholen. Dat is geen wonder: je loopt het risico dat er een bal op je dak belandt, of erger.” Pal ernaast bevindt zich een basketbalkooi waarin de scholieren vaak aan het voet- of basketballen zijn. Net als anderen vraagt Kemperman zich af op welk tijdstip de gemeente eigenlijk heeft geteld - overdag (zoals nu tegen half vijf) zijn er altijd plekken leeg omdat de bewoners nog op hun werk zijn.

De gemeente wil bovendien de vergunningen voortaan driejaarlijks uit gaan geven in plaats van jaarlijks. Dat scheelt gemeente én bewoners/bedrijven een hoop administratieve rompslomp. ,,Dan moet je dus in één keer drie keer zoveel betalen als nu. Ik hoop maar dat dat gespreid kan. Want het is een behoorlijk hoog bedrag.”

Een parkeervergunning voor bewoners kost nu 134 euro per jaar.

De gemeente Zutphen past de regeling voor parkeervergunningen in de binnenstad aan. Zutphen wil hiermee tegemoetkomen aan de behoefte van inwoners en bedrijven. Daarnaast vermindert de regeldruk voor de gemeente zelf.

Nieuw zijn bezoekerspassen. Bewoners in de binnenstad mogen een bezoekerspas aanvragen voor het parkeren op betaalde parkeerplaatsen. Op vele plekken in de binnenstad mag alleen geparkeerd worden met een parkeerschijf. Voor deze zones geldt een maximale parkeerduur van twee uur. Deze tijdsperiode is voor bezoek van bewoners of bedrijven vaak niet genoeg. Met een bezoekerspas is het gebruik van de parkeerschijf niet nodig en is de maximale parkeerduur niet van toepassing. Bewoners kunnen één pas aanvragen, bedrijven vijf.

De parkeerschijfontheffingen voor bewoners en bedrijven in de binnenstad worden daarnaast voor langere duur geldig. Waren deze tot op heden één jaar geldig, kunnen ze nu drie jaar lang gebruikt worden. Met een ontheffing hoeven bewoners of bedrijven geen gebruik te maken van de parkeerschijf.

Naast de parkeerschijfontheffingen worden ook de parkeerabonnementen aangepast. Deze abonnementen zijn geldig voor locaties waar betaald geparkeerd moet worden. Voorheen kwamen alleen bewoners die in het vergunninghoudersgebied wonden hiervoor in aanmerking. Omdat alleen op de locaties IJsselkade en ‘s-Gravenhof het maximum aantal te verlenen vergunningen is bereikt, wordt deze doelgroep niet langer beperkt. Volgens de nieuwe regeling kunnen in totaal maximaal 1150 parkeervergunningen aan bewoners worden verstrekt in de binnenstad. Op dit moment zijn er 1118 parkeervergunningen voor bewoners uitgegeven. Voor bedrijven geldt er geen maximum. Op dit moment zijn er 122 zakelijke parkeervergunningen uitgegeven.

  1. Muzikantenduo Anne en Arnan uit Zutphen maakt memorabele reis in busje Berry
    PREMIUM

    Muzikanten­duo Anne en Arnan uit Zutphen maakt memorabele reis in busje Berry

    Het jonge Zutphense muzikantenechtpaar Anne (27) en Arnan Kaemingk (24) begon in 2017 aan een wonderlijke wereldreis van ruim anderhalf jaar. Het duo - artiestennamen: Anne Elise en Arnan Natan - stopte met werken in het muziekonderwijs en stapte zonder vooropgezet plan in zijn stokoude Volkswagen LT uit 1980. Het busje met de naam 'Berry’ bracht Anne en Arnan naar achtereenvolgens België, Frankrijk, Spanje, Marokko en Portugal. Daar beleefden zij allerlei avonturen en ontmoetten zij enkele paradijsvogels. Ze verpakten hun belevenissen in de cd Home is where you park it, die op 31 mei wordt gepresenteerd.
  2. Geen 'Utrechtse taferelen’ tijdens Zutphense Hanzeloop, belooft wedstrijdleider Jan Rood
    PREMIUM

    Geen 'Utrecht­se taferelen’ tijdens Zutphense Hanzeloop, belooft wedstrijd­lei­der Jan Rood

    De Utrecht Marathon ontaardde afgelopen zondag in totale chaos. Circa 2.000 deelnemers aan de kwart marathon werden de verkeerde kant op gestuurd en belandden op het parcours van de halve marathon. Ze legden daardoor niet 10 kilometer en een beetje af, maar 14 kilometer. Morgen rennen in Zutphen een dikke 1.000 deelnemers de 50e Hanzeloop (afstanden: 5 en 10 kilometer). Kan het in de Hanzestad ook uitdraaien op een puinhoop? ,,Nee’’, belooft Bathmenaar Jan Rood, wedstrijdleider namens Hanzesport én parcoursmaker van de Hanzeloop.