Dertien meter de grond in voor grootste bouwkuip van Zwolle

videoEen ondergrondse stalling voor 5500 fietsen bouwen in hartje Zwolle, op maar een paar meter afstand van het monumentale stationsgebouw: dat is een uitdaging van jewelste. Na maandenlange voorbereidingen is het werk dan nu eindelijk begonnen. 

Maar van graven is nog lang geen sprake. Eerst moet er een ondergrondse muur om de toekomstige bouwkuip heen geplaatst worden. Tot dertien meter diep maar liefst. Dat werk is een paar dagen geleden gestart, weet omgevingsmanager Hedwig Hut van bouwer Boskalis. ,,Je kunt pas gaan graven op het moment dat er een veilige werkruimte gecreëerd is, het hele gebied moet grond- en waterdicht zijn.” 

Damwand

Een stalen damwand slaan zou de meest logische optie zijn. Ware het niet dat er in de voorbereidingen een grindlaag in de bodem werd aangetroffen. ,,Als je daar een damwand in zou slaan, kun je trillingen veroorzaken. We zitten nu eenmaal met een aantal monumentale panden dichtbij, dus er zijn strenge regels om het werk op een zodanige manier te doen dat je geen schade en zo min mogelijk hinder veroorzaakt.”

Gekozen is nu voor een systeem waarbij betonnen wanden in de bodem worden gemaakt. ,,De machine die dit doet heeft een lange mast met onderaan twee wielen met tanden. Die draaien zich de grond in. De machine mengt er cement en water bij waardoor je een betonmengsel maakt samen met de aanwezige ondergrond. Dus ook het aanwezige grind wordt meegemengd als onderdeel van de betonwand.”

Volledig scherm
De toekomstige bouwkuip gezien vanaf de zijde van de Stationsweg. Op de achtergrond het stationsgebouw. Rechts de rotonde die nu nog deels in gebruik is. Straks kan dat niet meer en komt er voor auto's een tijdelijke brug over een hoek van de bouwkuip heen. © Frans Paalman

De machine verplaatst zich de komende maanden langs de hele rand van de toekomstige bouwkuip. Nu nog aan de kant van de Buitensociëteit, maar straks tot vlak voor het stationsgebouw. Al met al de afmeting van een voetbalveld. Het stationsplein blijft te allen tijde bereikbaar voor fietsers en voetgangers en zij kunnen ook steeds van de Westerlaan naar de Oosterlaan en omgekeerd. ,,Rondom wordt steeds ruimte gezocht, al zal af en toe soms een fietspad of voetpad verlegd worden omdat we ruimte nodig hebben. Verkeersregelaars helpen mensen waar nodig.”

Voor het autoverkeer is een bijzondere oplossing gevonden. Auto's die vanaf de Stationsweg de Westerlaan oprijden maken nu nog gebruik van de rotonde, maar die ligt zo’n beetje midden in de toekomstige bouwkuip. Om ook straks de doorgang van de Stationsweg naar de Westerlaan te garanderen wordt een tijdelijke autobrug over een hoek van de bouwkuip aangelegd.

Injectienaalden

Als de wand rondom klaar is moet ook de ondergrond nog waterdicht gemaakt worden. Dat gebeurt door het inbrengen van een gel die ondergronds uithardt, via duizenden ‘injectienaalden‘. En de ondergronds vervaardigde muren moeten verankerd worden om te voorkomen dat ze naar binnen klappen. Pas dan kan het echte graafwerk beginnen, naar verwachting in oktober. Wanneer de fietsenkelder dan klaar is? Door de vondst van de ondergrondse grindlagen en bodemverontreiniging in elk geval later dan augustus 2020, zoals de planning was. Hut: ,,Een einddatum kan ik nog niet noemen, daarover zijn we nog in overleg met de gemeente.” Eén ding weet ze wel zeker: ,,Het wordt totaal anders. Het was een grote asfaltvlakte met bushaltes, en het wordt een plein met groene eilanden en waterpartijen. Het kan alleen maar heel mooi worden.”

Vast ‘kijkpunt‘ bij bouwput

Een bouwproject van dit kaliber trekt altijd publiek. Omdat nu nog niet het hele bouwoppervlak is afgesloten kunnen mensen nu nog overal staan om te kijken, maar straks wordt één vaste ‘kijkplek‘ gemaakt. ,,Daar kunnen mensen staan en foto’s maken”, zegt Hut. ,,Ook zijn er webcams waarop je de voortgang kunt bekijken.” Aan de zijde van het stationsgebouw zijn hoge platen tegen de bouwhekken geplaatst. Niet om pottenkijkers te weren, maar uit veiligheidsoverwegingen. De betonnen muur die ondergronds gebouwd wordt, ligt slechts op enkele meters van de ingang van het stationsgebouw, dus mensen lopen er vlak langs. ,,En bij de werkzaamheden kan het betonmengsel opspetteren. Je wilt niet dat dat terecht komt op gevels en brillenglazen.”

In samenwerking met indebuurt Zwolle