Volledig scherm
Aan de Rembrandtlaan heeft de gemeente inmiddels een smiley opgehangen. © Frans Paalman

Fietsstraat bevalt omwonenden niet; gemeente Zwolle broedt op aanpassingen Rembrandtlaan

De Rembrandtlaan in Zwolle gaat mogelijk weer op de schop. De gemeente onderzoekt of de middenstrook van de fietsstraat anders uitgevoerd kan worden. Deze strook van klinkerprint (het is asfalt, maar het lijken klinkers) geeft volgens omwonenden een hoop geluidsoverlast.

Daarnaast klagen buurtbewoners dat er na de inrichting van de straat tot fietsstraat en daarmee 30-kilometerzone, veel te hard gereden wordt. De gemeente heeft nu een smiley opgehangen om op de snelheid te attenderen en om gegevens te verzamelen over de gemiddelde snelheid. Buurtbewoners zijn ‘voorzichtig positief‘ over de toezeggingen, maar willen niet te vroeg juichen.

Afgelopen zomer werd de Rembrandtlaan als fietsstraat opgeleverd. Voorheen was er een bussluis die het verkeer wat afremde, maar na de herinrichting is die verdwenen. Een klinkerprintstrook  in het midden moet de weg smaller laten lijken. Maar als auto's er met hun wielen op komen, geeft dat volgens buurtbewoners veel lawaai. De gemeente erkende eerder al dat de klinkerprint meer geluid geeft naarmate auto’s harder rijden. En  dat gebeurt nu juist meer dan ooit volgens de buurtbewoners. Zij stellen dat veel passanten de maximum snelheid aan hun laars lappen. 

Quote

We zijn bang dat de gemeente vertra­gings­tac­tie­ken toepast

Jos Scholten, Omwonende

Inmiddels is er een gesprek geweest  tussen de gemeente en de klagers. De gemeente laat onderzoeken welke opties er zijn om de middenstrook aan te passen. Over de wijze van uitvoering komt een enquête onder de buurtbewoners. ‘Nadat bewoners de enquête hebben ingevuld, zullen we deze beoordelen en een beslissing nemen of de situatie gewijzigd wordt en zo ja, op welke wijze’, meldt de gemeente. De informatie die de onlangs opgehangen smiley geeft, wordt meegenomen in het onderzoek.

Uitschieters

Namens de buurtbewoners die de problemen hebben aangekaart, zegt Jos Scholten het fijn te vinden dat er overleg op gang is gekomen met de gemeente. ,,We zijn wel bang dat vertragingstactieken worden toegepast en dat er uiteindelijk niets gebeurt. Dat is ook gebeurd bij andere fietsstraten waar klachten waren. Uiteindelijk duurde het allemaal zo lang, dat mensen het opgeven. Dat gaat bij ons niet gebeuren. Wij houden dit vast.”

De problemen zijn de afgelopen maanden niet verminderd, zegt Scholten. ,,Er wordt ontzettend hard gereden, met uitschieters tot wel 80 kilometer per uur.” Ook heeft hij zijn twijfels over de inzet van de smiley. ,,Die registreert ook de snelheid van fietsers. Het is dus de vraag welk beeld daar uitkomt.” 

Eerder zijn volgens hem ook verkeersmetingen gedaan. ,,Maar dat was aan het begin en het einde van de straat. Daarvoor geldt ook dat het geen betrouwbaar beeld van de gemiddelde snelheid geeft.”

In samenwerking met indebuurt Zwolle