Volledig scherm
Voor het project 'Alle Zwolse kinderen lezen' hebben acht pedagogisch medewerkers hebben een certificaat als voorleescoördinator behaald. Ook twee pedagogische coaches hebben de cursus gevolgd. Zij sturen bij Prokino voorleescoördinatoren aan. © Stadkamer Zwolle

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met voorlezen

Voor het project 'Alle Zwolse kinderen lezen' van de Stadkamer in Zwolle hebben acht pedagogisch medewerkers hun voorleescoördinator-certificaat gehaald. ,,De doorgaande lijn van de ontwikkeling van lezen bij kinderen wordt zo beter opgezet", geeft Sunja Boegschoten van de Stadkamer aan.

Het lezen stimuleren, daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Een voorleescoördinator doet dit voor een kinderdagopvang. Er zijn al wel meer voorleescoördinatoren in Zwolle, stelt Boegschoten. Op bijvoorbeeld een integraal kindcentrum werkt een voorleescoördinator samen met een leescoördinator om de ontwikkeling van lezen bij kinderen goed te laten verlopen. Zo wordt de lijn doorgezet tussen kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en het basisonderwijs. ,,Het nieuwe hieraan is dat de samenwerking met scholen wordt opgezocht. Voorlezen gebeurt al wel veel, maar nu zit er een plan achter. De activiteiten gaan ze aan in samenwerking met de school." 

Voorleesplan

Voor de cursus hebben de deelnemers een voorleesplan opgesteld. ,,Daarin beschrijven zij de missie en visie, wordt een activiteitenplan opgesteld en moet het planmatig voorlezen op de kaart worden gezet bij scholen." 

Dat de certificaten zijn behaald, zorgt ervoor dat het project kan uitbreiden en volgend jaar het aantal van tien scholen kan worden verdubbeld, geeft Boegschoten aan. 

In samenwerking met indebuurt Zwolle