Volledig scherm
Op Lelystad Airport zijn alle faciliteiten gereed om in 2020 van start te gaan als vakantievliegveld. © ROBIN UTRECHT

Onderzoek naar verplaatsen vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad Airport

Minister Cora van Nieuwenhuizen laat onafhankelijk onderzoek doen naar het verplaatsen van vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad Airport. De studie moet ook duidelijk maken of airlines überhaupt belangstelling hebben om van Schiphol naar Flevoland te verhuizen.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Utrechtse luchtvaartadviesbureau M3. Volgens de minister gaat het om een onafhankelijk onderzoek en zal haar ministerie als opdrachtgever niet sturen op de inhoudelijke uitkomsten van de studie.

Europese Commissie

Volledig scherm
Minister Cora van Nieuwenhuizen © ANP

M3 betrekt bij het onderzoek de verkeersverdelingsregel (vvr) die Van Nieuwenhuizen heeft opgesteld en die momenteel ter beoordeling bij de Europese Commissie ligt. Deze maatregel moet er voor zorgen dat uitsluitend airlines die hun plek op Schiphol opgeven vanaf Lelystad Airport gaan vliegen. Omdat dit in strijd is met Europese regels voor een vrije markt, heeft Van Nieuwenhuizen de vvr begin dit jaar drastisch aangepast. Conform de wensen van ‘Europa’ kunnen ook nieuwe airlines (dus maatschappijen die niet afkomstig zijn van Schiphol) straks vliegen vanaf het poldervliegveld. Dit wordt autonome groei genoemd. Iets waar een meerderheid in de Tweede Kamer fel tegenstander van is.

Vanwege de aangepaste verkeersverdelingsregel laat Van Nieuwenhuizen nu onderzoek doen naar de effecten ervan. ‘Daarbij zal de belangstelling van marktpartijen om vluchten van Schiphol naar Lelystad Airport te verplaatsen worden betrokken, wat meer zicht zal geven op het aspect van autonome groei’, aldus Van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede Kamer.

Actiegroepen vinden dat het onderzoek vóór de bouw van de luchthaven gedaan had moeten worden en noemen het ‘mosterd na de maaltijd’. Ook Suzanne Kröger van GroenLinks is kritisch: ‘De minister is doorgedenderd met het aanleggen van een vliegveld om dan op uur U onderzoek te doen of de airlines die er heen zouden moeten, maar door de EU niet gedwongen mogen worden, er eigenlijk wel heen willen? Wat een puinhoop!’

Om Lelystad niet vol te laten lopen met nieuwe airlines, heeft Van Nieuwenhuizen een list bedacht: slotcoördinatie. Een slotcoördinator beoordeelt alle aanvragen en wijst vluchttijdstippen toe aan airlines. Daarbij geeft de slotcoördinator voorrang aan airlines die afkomstig zijn van Schiphol. Zo moet autonome groei op Lelystad zoveel mogelijk voorkomen worden. Helemaal waterdicht is dit systeem echter niet.

Airlines

Adviesbureau M3 onderzoekt ook de verhuiswensen van airlines. Duidelijk moet worden in hoeverre zij bereid zijn hun kostbare stek op Schiphol op te geven te faveure van een plekje op Lelystad. Vooralsnog hebben airlines publiekelijk weinig belangstelling getoond. ,,Alleen als we kunnen groeien zullen we naar de polder gaan. We gaan niet naar Lelystad als we een-op-een onze vluchten op Schiphol moeten inleveren. In dat geval is er geen enkele reden om te verhuizen”, zei Corendon-topman afgelopen januari in de Stentor.

Volledig scherm
Corendon-topman Steven van der Heijden © Bewerking

Het is nog onduidelijk wanneer de Europese Commissie met haar oordeel komt over de vvr. Aanvankelijk werd uitgegaan van eind mei. Een woordvoerder van minister Van Nieuwenhuizen kan niet aangeven of er eind mei al witte rook is. De minister zelf laat in een brief aan de Kamer weten dat ze de resultaten van het M3-onderzoek in samenhang met het oordeel van de Europese Commissie naar de Kamer stuurt. ‘Op basis daarvan kan nadere besluitvorming plaatsvinden over het vervolgproces.’

Opening in 2020?

Lelystad Airport gaat in principe in 2020 open als vakantieluchthaven. Of dat ook gaat lukken is vooral afhankelijk van de Europese Commissie. Als die een streep zet door de verkeersverdelingsregel is Van Nieuwenhuizen terug bij af. Zet Brussel het licht wel op groen, dan zal veel afhangen van regeringspartijen D66, ChristenUnie en in mindere mate het CDA. Deze drie partijen zijn tegen autonome groei op Lelystad Airport en stemden zelfs voor een SP-motie die autonome groei niet toestaat. De huidige vvr staat autonome groei wel toe. Wil Lelystad Airport volgend jaar openen, dan zullen deze regeringspartijen een draai moeten maken.

  1. Rechter dwingt huurgarantie Hudson's Bay in Zwolle af

    Rechter dwingt huurgaran­tie Hudson's Bay in Zwolle af

    Winkelketen Hudson's Bay heeft een rechtszaak verloren tegen de eigenaar van het winkelpand in Zwolle. Insteek was de huurgarantie vanuit het Canadese moederbedrijf. Toen de winkel in Zwolle kwam werd afgesproken dat zodra de huur door het Nederlandse concern niet kon worden betaald, ‘Canada’ dit zou doen. En dat tien jaar lang. Het moederbedrijf kwam maar niet met een ondertekende verklaring over de brug, maar moet dat van de rechter nu alsnog doen.

In samenwerking met indebuurt Zwolle