Transportfiets kan Zwolse binnenstad lucht geven

videoMeer transportfietsen en minder busjes. Dat is het ideaal van de gemeente Zwolle en de provincie Overijssel. Om het gebruik van dat soort fietsen te stimuleren is er nu een subsidieregeling.

Bij die subsidie krijgen ondernemers een bijdrage van 1.000 euro bij aanschaf van een elektrische transportfiets - een soort bakfiets. 'Alle beetjes helpen', zo reageert de ene ondernemer, terwijl de ander resoluut stelt: 'Bevoorrading met een fiets? Dat is niet te doen!'

Waar alle gevraagde ondernemers het wel over eens zijn is dat de rits busjes die in en uit de stad rijden geen gezicht zijn en slecht voor het milieu. ,,We rijden in feite in een optocht achter elkaar aan. Dit is een initiatief dat wij van harte ondersteunen", zeggen Olaf en Judith Heinen van eetwinkel Franck. ,,Er moet iets veranderen, al was het door met gezamenlijke elektrische busjes te gaan rijden of desnoods bevoorraden door bootjes in de grachten."

Niet zweten

Roos Meijer, eigenaresse van Werkplaats13 en de Kookstudio, juicht de elektrische transportfiets toe. Ze mocht er naar aanleiding van dit project van de gemeente en provincie een tijdje op proefrijden. ,,In een maand had ik er al 700 kilometer op gereden. Ik hou die fiets!" Volgens haar staat er aan het Gasthuisplein dagelijks 'een muur aan busjes'. Zij wil daar niet meer aan bijdragen. Als ze naar de Sligro gaat voor nieuwe voorraad dan doet ze dat nu op haar nieuwe aanwinst.  ,,Een collega moest een workshop in Kampen geven. Deed ze ook op de fiets. Alle materialen in de bak en je bent er zo, zonder zweet op je rug".

Wagenpark

Wies Dull van het Zwolse Balletjeshuis heeft al een transportfiets: ,,Eentje waar je zelf moet trappen, een echte dus." Ze vindt het plan van gemeente en provincie uitstekend. ,,Ik krijg regelmatig van die mailtjes van leasemaatschappijen die zeggen 'Het wordt tijd om uw wagenpark te updaten'. Dan moet ik vreselijk lachen, we doen alles al jaren op de fiets."

Roderick Heijning van de Dapp Frietwinkel in de Diezerstraat ziet praktische bezwaren. ,,Onze hoofdvestiging zit in Utrecht. Onze bevoorrading komt dus daar vandaan. Dan heb je niks aan een fiets. Voor het zicht zou het wel goed zijn als die busjes verdwijnen, maar de gemeente zou iets groter moeten denken. Bijvoorbeeld aan een centraal depot waar je dan iedereen vanuit bevoorraadt."

Geen concurrentie

Willem Boverhof, woordvoerder en fietskoerier van Cycloon, zegt dat het bedrijf deze ontwikkeling niet als concurrentie ziet. ,,Het idee achter ons bedrijf is dat we toe moeten naar een schonere stad. Daarom zijn we ermee begonnen. Dus als ondernemers nu zelf gaan fietsen dan ondersteunen we dat." Boverhof hoopt dat in 2025 de Overijsselse binnensteden ook echt vrij zijn van bestelbusjes en ander vrachtvervoer.

Volledig scherm
Roos Meijer laat de verslaggever, die een proefritje maakte, zien hoe makkelijk je veel materiaal kunt vervoeren in een elektrische transportfiets. © Frans Paalman

In samenwerking met indebuurt Zwolle