Volledig scherm
Nieuwe trucks op het parkeerterrein in Zwolle. © archief Frans Paalman

Wereldwijd minder trucks besteld: flexkrachten Scania Zwolle de dupe

Scania Production in Zwolle gaat minder vrachtwagens maken en huurt daardoor minder flexkrachten in. Aantallen wil de truckbouwer nog niet noemen. Vakbond FNV is verrast, want het ging juist zo goed.

Volgens Scania-woordvoerster Nicolien Vrielink is wereldwijd minder vraag naar trucks. Economen wijten dat aan onzekerheid over handelsoorlogen en de Brexit. Het is een lichte daling, maar wel een die voelbaar is op de werkvloer. In de bewoording van Vrielink: ,,Er moet wereldwijd geherbalanceerd worden en dat onderzoek duurt even. We hebben een flexibele schil voor op- en afschalen.’’ 

Leveringsproblemen

En dan speelt er nog iets.  In het afgelopen jaar liep de truckbouwer achterstand op door leveringsproblemen. Dat had te maken met de bouw van een nieuw type vrachtwagen, waarvoor niet alle onderdelen op tijd kwamen. Vervolgens werd er in Zwolle ook nog gestaakt, vanwege een nieuwe cao. Het bedrijf raakte achter op schema. Maar inmiddels is alles ingehaald, laat Vrielinkk weten. ,,Dit betekent een lager productieniveau en dus inderdaad minder medewerkers.’’ Volgens de woordvoerster gaat de locatie Zwolle ‘terug naar de normale situatie’. 

Amper een  maand geleden kwam Scania nog met juichende cijfers over het eerste half jaar. Het Zweedse bedrijf claimde eind juli marktleider te zijn geworden in Europa. Dan gaat het om zware trucks. Met 19,4 procent aandeel is het DAF voorbij gestreefd. Maar ook het Eindhovense bedrijf zag de productie al gestaag dalen, van 254 naar 200 trucks per dag. Eveneens een gevolg van de gevoelige wereldeconomie. 

Beursgenoteerd

Bij Scania in Zwolle werken ongeveer 2400 mensen, verdeeld over twee productielijnen. Samen maakten zij tot voor kort ongeveer 180 trucks per dag. Scania-werknemers hebben deze week aan de Stentor laten weten dat het bedrijf voor de zomer al met 300 mensen minder is gaan werken. Na de zomer zouden er nog eens  200 tot 400 flexkrachten uit moeten. Het is onduidelijk of dat klopt. Het bedrijf laat er vooralsnog niets over los. Vrielink: ,,Nee daar kan ik nog geen aantallen aan hangen. Die zijn nog niet bekend. En productieaantallen mogen we ook niet meer communiceren sinds we beursgenoteerd zijn.’’

FNV verrast

Vakbond FNV reageert verrast op het nieuws. Ook omdat het bedrijf steeds mooie cijfers meldt, zegt bestuurder Lucy Lamers. Zij volgt alle ontwikkelingen bij de locatie Zwolle en heeft een dezer dagen een afspraak met personeelszaken. ,,Ik had er nog niet over gehoord. Ook niet van kaderleden. Het enige dat zij mij nu melden is dat tijdelijke contracten niet verlengd worden.’’ Lamers wil eerst meer informatie van Scania zelf. ,,Er zijn recent nog flexkrachten in vaste dienst genomen. Sommigen werkten er al tien tot vijftien jaar. Dan is het ook niet meer dan normaal om iemand een vaste baan aan te bieden.’’ Wat haar betreft is er alle reden om het proces kritisch te volgen. ,,Er zijn ook veel flexkrachten lid van onze bond. Natuurlijk willen we hierbij betrokken worden.’’

  1. Trainer Sven Ester uit Zwolle wil winnen, maar niet ten koste van alles: ‘Respect voor de tegenstander is er altijd’
    PREMIUM

    Trainer Sven Ester uit Zwolle wil winnen, maar niet ten koste van alles: ‘Respect voor de tegenstan­der is er altijd’

    Stap in het weekend in de auto, rijd een rondje door de provincie en je komt tal van amateurclubs tegen. Een ontelbaar aantal jongens en meisjes dat onder leiding van een knotsgekke trainer of koele kikker de bal in het net probeert te krijgen. In de top lopen de meest uiteenlopende persoonlijkheden rond, maar ook in het amateurvoetbal zijn ze te vinden. Aan het woord Sven Ester (23), trainer van het Zwolse ZAC JO15-1. ,,Ik kan echt genieten van Jürgen Klopp.’’

In samenwerking met indebuurt Zwolle