Volledig scherm
Om te zorgen dat alle aan stikstof gerelateerde vergunningsaanvragen zo snel mogelijk verwerkt kunnen worden, trekt de gemeente Zwolle extra geld uit voor meer personeel. © ANP XTRA

Zwolle trekt extra geld uit om stikstofcrisis hoofd te bieden

Om vertragingen rond vergunningen door de stikstofcrisis zo snel mogelijk in te lopen, trekt de gemeente Zwolle ruim vier ton uit voor extra personeel voor de komende anderhalf jaar. Dat blijkt uit de onlangs uitgebrachte begroting.

Het gaat om 170.000 euro voor dit jaar en nog eens 2,5 ton voor 2020. Daarmee maakt de gemeente het mogelijk om voor twee fte extra personeel aan te nemen, en ook nog externe adviseurs in te huren. Die laatste groep kijkt naar de stikstofgevolgen van de projecten van de gemeente zelf. Het eigen personeel moet vooral zorgen dat Zwolle, zodra landelijk nieuwe richtlijnen gesteld zijn, aanvragen snel gecontroleerd en beoordeeld worden.

Stikstofteam

De gemeente tuigde deze zomer al een speciaal stikstofteam op. Dat controleert alle vergunningaanvragen die te maken hebben met de stikstofregels en de bijbehorende berekeningen. Het team beoordeelt ook voor welke vergunningsaanvragen een berekening nodig is. Daarmee creëert de gemeente overzicht in alle aan stikstof gerelateerde projecten.

Het team wordt gevormd door ambtenaren die via hun werkterrein betrokken zijn bij het onderwerp, zoals een milieuplanoloog, ecoloog, juridisch adviseur en een adviseur vergunningen. Doordat zij druk zijn met de stikstofcrisis, blijft ander werk liggen. Daar wil de gemeente de twee extra fte voor gebruiken. De termijn van anderhalf jaar is vastgesteld in de verwachting dat tegen die tijd nieuwe richtlijnen bekend zijn.

In samenwerking met indebuurt Zwolle